Debatt: Vi vägrar bidra till en förskola som sorterar barn
”Vi borde hitta andra ord som passar förskolans syfte istället för att ‘skolifiera‘ den med ord som lärande och bedömning,” skriver Linda Linder, förskollärare och bloggare, och Suzanne Axelsson, pedagogisk konsult och författare.
Vi lärare debatt Vi säger nej till bedömning och anser att förskolan bör gå ifrån det ensidiga fokuset på ordet “lärande”. I stället borde vi prata mer om förståelse i relation till vårt förhållningssätt som förskolepedagoger, skriver Linda Linder och Suzanne Axelsson i en debattartikel tillsammans med 146 förskollärare, lärare och forskare.
Det har kommit många inlägg efter Linda Linders öppning där hon kritiserade forskaren Eva M Johanssons slutsatser i artikeln ”Fyra tips för bättre bedömning i förskolan” och särskilt hennes uppmaningar om att vi borde lära av det engelska förskolesystemet. Det senare visar sig nu inte alls vara vad hon menade, utan tipset har ändrats till att vi inte ska ta efter hur barnens kunskaper mäts där. Detta orsakar givetvis en förvirring i debatten.
Vi vill därför återgå till det Linda Linder från början ville prata om, nämligen vad ordet bedömning gör med oss och barnen och med förskolan som plats. Vi säger nej till bedömning och utökar nu detta med en uppmaning att gå ifrån det ensidiga fokuset på ordet ”lärande”. I stället borde vi prata mer om förståelse i relation till vårt förhållningssätt som förskolepedagoger.
Ordet lärande innebär en värdering
Det finns en ökande mängd forskare som vill, precis som vi, problematisera begreppet lärande och vad det egentligen betyder samt hur det påverka oss. 2015 gav Kjetil Steinsholt, professor vid Institutionen för Pedagogik och Livslång Lärande vid NTNU i Trondheim en föreläsning på förskolesummit vid Stockholms universitet där han lyfte hur ordet lärande inte är ett neutralt ord utan kommer med mängder med outtalade förgivettaganden. Han menar att ordet lärande är en värdering i sig då det egentligen handlar om en förändring som antingen uppfattas som positiv (lärande) eller negativ (icke önskvärd). Så redan i ordet lärande bedömer de som sätter agendan för förskolans arbete vad som är just lärande.
Fler och fler barn klarar inte kraven som den ”trånga förskolan” skapar.
Politiken som påverkar läroplanen sätter upp det lärande som är önskvärt och förskollärarna blir leverantörer av detta lärande och barnen konsumenter, precis som flera andra pedagogikforskare, filosofer och samhällskritiker hävdar. I ett samhälle, för att inte säga en värld, där ekonomin styr och produktiviteten hela tiden måste öka, stramas alla möjliga gränser åt för att inte spilla någon tid på att odla mänskligheten. De senaste åren har det varit förskolans tur. I en artikel publicerad 2021 skrev Peter Karlsudd professor vid Linnéuniversitet om dokumentation i förskolan där han visar hur den ”trånga förskolan” växer och ”den vida förskolan” ger vika. Fler och fler barn klarar inte kraven som den ”trånga förskolan” skapar och specialpedagogiska insatser ökar.
Mindre utrymme för lek
Vi ställer inte upp på att bidra till en förskola som sorterar barn. Vi vill istället återvända till Steinsholts tanke om lärandet och hans önskan att byta ut det mot förståelse. Barnen leker för att förstå och delta i världen, inte för att lära sig fakta om den. Vi alla leker för att förstå och för att kunna anpassa oss i en ständigt föränderlig omvärld. Det är en strategi i livet – att leka det vi inte ännu förstår. Men leken kräver utrymme, tid, plats samt tillåtelse och vägrar bli definierad av enkla kryssboxar för lärande. Resultatet av en förskola som bedömer barnens lärande blir mindre utrymme för autonom lek – barnens mest effektiva sätt att påverka sin dag, utöva inflytande samt uttrycka sina åsikter. Därför måste leken bli en motståndsrörelse mot nyttigheten och mätandets hysteri. Vi borde hitta andra ord som passar förskolans syfte istället för att ”skolifiera” den med ord som lärande och bedömning. Låt förskolan definiera vad förståelse i förskolan är, låt professionen hitta vägen och låt barnen leka.
Suzanne Axelsson, pedagogisk konsult, författare, utbildare
Linda Linder, förskollärare, bloggare och författare
Susanna Anderstaf, Universitetsadjunkt i förskolepedagogik,
Annhild Edlund, Pedagogista, Vaggeryds kommun
Vesna Birkedahl, rektor Förskolan Viljan Kungälv
Camilla Warberg, Förskollärare, Floda förskolor, Lerum
Eva Andersson, Utvecklingsledare Västervik
Johan Fjellman, Verksamhetsutvecklare Huddinge kommun
Anna Benfante, rektor, Vaggeryds kommun
Sara Hvit Lindstrand, Universitetetslektor i pedagog inriktning förskolans pedagogik
Pia Strömqvist, Rektor Linköpings kommun enskild huvudman
Nea Elyoussoufi, Pedagogista
Glimtens förskolor Stockholm
Ingela Lindberg, lärare i Nässjö kommun
Mats Olsson, förskollärare och pensionerad lärarutbildare
Camilla Strömqvist, förskollärare Vaggeryds kommun
Emma Crawley - utvecklare pedagogiska skolgårdar Västerås
Alva Jönsson, förskollärare, Vaggeryds kommun
Johanna Ljungdahl Larsson, biträdande rektor Bjuvs kommun
Linda Mjölner, pedagogista, Floda Förskolor Lerums kommun
Margareta Ljungberg, förskollärare, Glimtens förskola Stockholm
Gabriel, pedagog på Förskolan Filosofiska
Monika Bengtsson Lundberg pedagogista Helsingborg stad
Katinka Vikingsen, Universitetsadjunkt Uppsala universitet
Petra Hultqvist, förskollärare, Jönköpings kommun
Marthin Andersson, biträdande rektor, Linköpings kommun.
Mari Stigsson, förskollärare, Vaggeryds kommun
Ida Alnervik, förskollärare Helsingborg
Julia Wittke, förskollärare/pedagogista Stockholm stad, Spånga-Tensta
Melika Ilanto, Processledare, Salems kommunala förskolor
Ann Kronberg Larsson förskollärare, specialpedagog och speciallärare
Johanna Andersson, Specialpedagog Floda förskolor, Lerums kommun
Anne-Christin Marchiafava, Förskollärare/atelierista Partille
Elin Hansdotter Stenudd, Huvudman, Rektor & Ateljerista, Förskolan Bild & Tanke, Hägersten
Charlotte Sohlman, Ateljerista och förskollärare, Västervik
Marie Andersson, Rektor Haninge Kommun
Birgitta Adolfsson, Ateljérista/Lekarbetspedagog, Stockholm
Cecilia Eriksson, Pedagogista och förskollärare Västerviks kommun
Kim Ejdelind biträdande rektor, Drottninghög förskolor, Helsingborg
Gabriela Leijonhufvud , Bitr rektor Tullinge södra, Botkyrka kommun
Evelina Weckström, Biträdande rektor Alby Östra förskoleområde Botkyrka kommun
Lena Edlund, Författare och föreläsare Stockholm
Ingela Martinez Löfgren, pensionerad förskolerektor Partille
Erika Wallin, förskollärare, Halmstad
Caroline Wiking, rektor Engelbrekts förskola, Halmstad
Emma Andersson, förskollärare Engelbrekts förskola Halmstad
Jonna Bornemark, professor i filosofi, Centrum för praktisk kunskap, Södertörns högskola
Betty Tasevska, Pedagogista och förskollärare Norrköping
Lovisa Sköldefors, Pedagogista , Stockholm
Lina Mrak, förskollärare och doktorand Örebro universitet
Matilda Kiander, Förskollärare Engelbrekts förskola, Halmstad
Linda Wendel, förskollärare, Farsta
Ulrika Svensson, Förskollärare, Värnamo kommun
Charlotte Öhman, doktorand Jönköping University
Annika Sandahl, förskollärare/Pedagogista Vaggeryds kommun
Lena Jakobsson, Skogslyckans förskola, Ängelholm kommun
Kerstin Nordenstam, pedagogista ReMida Vaggeryd
Anne Margrethe Larsen, förskollärare Sigtuna
Monica Chism Ateljerista/förskollärare i Vaggeryds kommun
Anna Lind, Pedagogista och förskollärare, Linköping
Anette Ahlvin, Förskollärare, Ängelholms kommun
Sara Krokström, Utvecklingsledare, Upplandsväsby
Marie Hellström, Förskollärare, Falkenberg
Erika Kyrk Seger, rektor Lerums kommun
Camilla Jensen, förstelärare Helsingborgs stad
Benny Dahlberg, Pedagogista och verksamhetsutvecklare, Umeå
Mimmi Pamp, förskollärare Helsingborg stad
Catarina Björk, specialpedagog Floda Förskolor, Lerums kommun
Amanda Palm, förskollärare, Ängelholms kommun
Jenny Åkesson, Pedagogista och förskollärare, Engelbrekts förskola och Lineheds förskola, Halmstads kommun
Charlotte Griffon, Rektor
Elisabeth Björk, förskollärare, Alingsås kommun
Annelie Adolfsson Rektor/ pedagogisk samordnande Halmstad kommun
Erika Aarneus, förskollärare, Borås
Anders Holtäng. Förskollärare, Göteborg
Kristine Rende, Pedagogista/biträdande rektor, Stockholm
Nina Ukonsaari, rektor och pedagogista, Södertälje kommun
Gittel Strassman bildlärare och ateljerista
Emma Sil, pedagogista, Tyresö
Emma Vinberg Kostelac Förskollärare och lärare yngre åldrar
Rösekullens förskola i Gråbo
Linnea Ammilon Förskollärare Borås
Petra Hällstrand Ståhl Förskollärare Norrköping
Marlena Lindkvist förskollärare/ateljerista Båstad kommun
Maria Mimmi Klingberg, Rektor
Förskolan Duvan Åkerbo församling, Linköping
Mia Andersson Ateljerista/pedagogista förskolan Stella Göteborg
Sofia Tigerberg Ribbing, rektor Lerums kommun
Helena Beligiannis, rektor Lerums kommun
Anna Hedén Kindbacke, Utvecklingsledare, Göteborgs stad
Sven Stedt förstelärare Helsingborg
Karin Ljung, förskollärare Lerum
Ulrica Scott, Förskollärare Borås
Maria Nilsson, pedagogista Oskarshamn
Ingrid Ågren, Leg Förskollärare, Uppsala
Lisa Hoffre, förskollärare förskoleklass Partille
Gunilla Essén, pedagogista , Sigtuna kommun
Karin Rodhe, Pedagogista, Göteborg
Mikaela Friden, förskollärare, Habo kommun
Helene Djervf, förskollärare, Norrköping
Pia Franzén, Verksamhetsutvecklare, Göteborgs stad
Sofia Hedin, Pedagogista Linköping
Sabina Nordlund, Förskollärare, Halmstad
Bodil Påhlsson, Ateljerista. Halmstad
Gustavo Duchens, Förskollärare, Uppsala
Linda Edberg, förskollärare Jönköping
Anna Eckert, Ateljerista, Vaggeryds kommun
Eleonor Andersson förskollärare/pedagogista Töreboda
Karin Widegren, rektor Floda förskolor Lerums kommun
Mona Rothzén, Förskollärare, Vaggeryd
Birgitta Kennedy, pedagogista och pedagogisk utvecklare
Nina Odegard, førsteamanuensis, Universitetet i SørØstNorge
Kalle Kronhamn, Pedagogisk utvecklare Förskoleförvaltningen, Malmö Stad
Malin Videkorp, Rektor, Helsingborg
Erica Pastuhoff, Pedagogista, Västervik
Rebecca Arnoldhsson, specialpedagog Förskoleförvaltningen/Barnhälsan
Göteborg stad
Jenny Lindsten specialpedagog, Alingsås kommun
Elena Sysenko, Förskollärare, Halmstad kommun
Anna Stigsdotter rektor Kungsbacka
Martina Lundström, Pedagogista och pedagogisk rådgivare Piteå
Karin Lundström, Ateljerista förskolan Lustträdgården ek
Anna Söderström Ahrborn, pedagogista, Västerås
Anneli Rasmussen, Förskollärare, Borås stad
Malin Johansson. Förskollärare, Jönköping
Mimmi Branden, Pedagogista, Kalmar
Malin Sanz Förskollärare, Nacka
Agneta Atleström, förskollärare/pedagogista, Östersund
Hanna Nilsson, Biträdande rektor & specialpedagog, Åre Kommun
Eva Tuvhav Gullberg, utbildare och författare
Susanna Sjöblom, pedagogista & atelierista, Åre kommun
Mia Ahlin, Rektor Göteborg
Matilda Rue, förste förskollärare, Malmö.
Susann Eriksson, Pedagog Äppeldalen/Lustträdgårdens förskolor, Uddevalla/Åh/Forshälla
Malin Ljungberg, Verksamhetsutvecklare, Tyresö
Angelica Wennersten förskollärare Stockholm
Ulrika Lindberg, Rektor, Västervik
Conny Axnér, Uppsala
Ingela Kristiansson, Förskollärare , Västervik
Therese Ottosson Erixon, Rektor / Pedagogista
Växjö
Sarah Reynolds, Rektor, Lerums kommun
Nik Dee, Lekfrämjandet
Disa Rönnkvist, Förstelärare i förskolan, Jönköping
Eva Kane, Stockholms Universitet
Santoshi Fast, Förskollärare, Stockholm
Anna Bensby, Förskollärare, Göteborg
Reja Eng, förskollärare Härryda
Anna Träff, förskollärare och uppdragsutbildare, Söderköping
Fredric Gunve, Göteborg.
Katja McBreen, förskollärare, Skärstad
Fredrik Larsson, Uppsala
Maria Tenggren, Stockholm
LÄS OCKSÅ
Debatt: ”Förskollärare ska inte fokusera på barnens kunskapsresultat”
Forskaren: ”Bedömningen av barns kunskaper behöver bli tydligare”
Debatt: Bedömning behövs för en likvärdig förskola