Debatt: Lärandet i förskolan behöver lyftas – inte tonas ner

Lärandet i förskolan sker här och nu – i lek, i samspel, i förundran över livets alla små mirakler, skriver förskolläraren Elin Larsson.

Jag ser med oro på en utveckling där förskolans uppdrag blir att visa upp ”resultat” i form av små människor som passar in i ett effektivt samhälle. Men jag älskar lärande, skriver förskolläraren Elin Larsson.

Det här är mitt svar till debattörerna Linda Linder, Suzanne Axelsson, med flera, som skrivit om mäthysterin i samhället, som nu även nått förskolan. Tack för att ni vägrar sortera barn efter prestationer och tack för att ni lyfter fram lek som väg till ny förståelse! Jag delar er oro för en utveckling där lek trängs undan i jakten på mätbara resultat, men jag vill föreslå en väg framåt där lärande – som en del av att vara människa – tas på största allvar.

Häromdagen var jag på promenad med en vän. Ett barn i förskoleåldern kom vinglande på sin cykel, hjälmen lite på sned och blicken fokuserad i skräckblandad förtjusning. ”Jag håller på att lääära mig åka i backar!” En lätt stressad vuxen sprang efter och ropade något uppmuntrande till svar. Smaka på det: ”Jag håller på att lääära mig!” Den kicken är svårslagen, jag tror faktiskt att det är bland det bästa livet har att erbjuda.

Oroande utveckling

Lärande ryms inte i mallar och checklistor, det låter sig inte mätas och om det ska vara meningsfullt behöver drivkraften vara lust. Och den finns! Tills vuxenvärlden dödar den med fyrkantiga krav och trist överföringspedagogik. Jag ser med oro på en utveckling där förskolans uppdrag blir att visa upp ”resultat” i form av små människor som passar in i ett effektivt samhälle.

Lärande ryms inte i mallar och checklistor, det låter sig inte mätas och om det ska vara meningsfullt behöver drivkraften vara lust.

Men jag älskar lärande. Det händer i förskolans här och nu – i lek, i samspel, i förundran över livets alla små mirakler. Vår profession är skicklig, vi ser och vi förstår hur nyfikenheten kan växa, hur varje barn kan utmanas och erövra nya färdigheter. Det är ju så kul! 

Vill erövra lärandet

Därför vill jag inte tona ned lärandet eller gå med på att det reduceras till en mekanisk strategi för makthavare att forma sina medborgare. Jag vill erövra lärandet och jag skulle vilja göra det tillsammans med er, kloka människor som förstår hur leken är själva fundamentet för livet. Jag vill sprida vår kunskap, vill att förskolan tar täten, att skolan ”förskolefieras” och att människor, stora som små, får fortsätta känna lek- och lärandelust hela livet.

Elin Larsson, förskollärare i Göteborg

  • Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Förskolan.

LÄS OCKSÅ

Debatt: ”Förskollärare ska inte fokusera på barnens kunskapsresultat”

Debatt: Vi vägrar bidra till en förskola som sorterar barn

Debatt: Bedömning behövs för en likvärdig förskola

Forskaren: ”Bedömningen av barns kunskaper behöver bli tydligare”

Lyssna på Förskolan här!