Debatt: Få män vågar jobba i förskolan

Foto: Linnéa Tammerås/ Privat

Nyheten om övergreppen i Ljusdal slog återigen undan benen på en hel yrkesgrupp, de manliga förskollärarna, skriver förskolläraren Victor Qwarfordt.

Det är viktigt att barnen på förskolorna möter många olika förebilder, men som det är nu vågar få män jobba i förskolan och det upplevs nästintill omöjligt att genomföra sina arbetsuppgifter under samma premisser som de kvinnliga kollegorna, skriver förskolläraren Victor Qwarfordt.

Debatten har pågått i många år kring män i förskolan. Måste män jobba i förskolan?

Ponera att det är år 2030. Det har varit valår i Sverige och för några veckor sedan så fick Sverige en ny regering. En dag så tillkännager den nya regeringen att de kommer lägga fram ett förslag som berör verksamma pedagoger i förskolan. Närmare bestämt de manliga förskollärarna.

Regeringen meddelar att under kommande mandatperiod så kommer den arbeta för att verkställa en rad beslut som ska mynna ut i att män inte ska få arbeta med barn under 6 år. Detta som ett led i att minska risken för barn att bli utnyttjade av eventuella pedofiler vilket de grundar i de pedofilskandaler som drabbat några förskolor i Sverige.

Låter detta som en utopi? Kanske, kanske inte.

Misstänksamheten tog fart igen

En månad har passerat och nu är det näst intill knäpptyst. Nyheten om övergreppen i Ljusdal slog återigen undan benen på en hel yrkesgrupp, de manliga förskollärarna. I svallvågorna kring händelsen så svämmades kommentarsfälten på sociala medier över av förakt mot män som valt att arbeta i förskolans verksamhet. Det höjdes röster om att män måste stå tillbaka för att barnens säkerhet är viktigast. Det dröp av misstänksamhet mot manliga pedagoger i förskolan som media mer än gärna använder sig av för att skapa stora, svarta och säljande rubriker. Men nu en månad senare är det knäpptyst.

Att vara man i förskolan är att vara annorlunda. Mindre än fem procent av förskolans lärare är män. Någon förändring finns inte i sikte. Vi som är män och jobbar som förskollärare är fullt medvetna om att misstro finns och att den kommer i huvudsak från vårdnadshavare och när pedofilskandaler uppdagas så gungar marken rejält. Det kan vara svårt att hantera och man möts av många fördomar. Det är viktigt att barnen på förskolorna möter många olika förebilder men som det är nu så vågar få män jobba i förskolan och det upplevs nästintill omöjligt att genomföra sina arbetsuppgifter under samma premisser som de kvinnliga kollegorna. Vi behöver fler som vill arbeta i förskolan, inte färre.   

Vilka signaler sänder vi?

Jag blev kontaktad av Sveriges Radio där de ville intervjua mig kring hur det är att vara manlig förskollärare i det rikstäckande programmet Studio Ett i P1 där jag fick frågan om män ska arbeta med yngre barn överhuvudtaget för att minimera risken för att barn ska bli sexuellt utnyttjade.

Vi stannar upp. Måste män jobba i förskolan? Kanske är det så att vi inom en snar framtid har förskoleverksamhet i Sverige där enbart kvinnliga pedagoger får arbeta. Vad skulle det i så fall signalera till alla pojkar i åldrarna 1 till 6 år? Att de kommer bli pedofiler bara för att de i framtiden skulle vilja arbeta med yngre barn?

Eva Lindström gör ett tappert försök att hylla män i sina krönikor på Vi Lärares webbsida (5/10 & 16/10) men de faller ganska platt båda två. Lindström lyfter i sin krönika ”Vi behöver männen i förskolan” (5/10) på ett dramatiskt sätt hur en manlig kollega blivit anklagad av ett barn för att ha tittat på barnet när det var naket och hur inget blev sig likt efteråt. I samma krönika så hyllas en kvinnlig kollega för att hon hade sett denna incident och kunde backa upp den manliga kollegan. I en annan krönika (16/10) pekar Lindström på att fler män i förskolan skulle bidra till att barn skulle få en ökad förståelse kring hur olika relationer kan se ut mellan människor.

I en statlig utredning (SOU: 2004) resoneras det kring huruvida fler män i förskolans verksamhet hindrar arbetet med att motverka de traditionella könsrollerna givet diskussionen att de ska agera manliga förebilder. Vidare så menar de att det är ett föråldrat synsätt på barns utveckling att fler män i förskolan skulle skapa fler möjligheter för pojkarna att utveckla sin identitet och att det endast skulle konservera de könsroller som existerar. I styrdokumenten som reglerar verksamheten i landets förskolor skrivs det fram hur alla som arbetar i förskolan ska verka för människors lika värde samt att motverka traditionella könsmönster.

Får inte bli en könsfråga

Det kan tyckas som att jag kastar sten i glashus när jag skriver att det inte är just fler män som behövs i förskolan utan mer utbildad personal. Det får inte bli en könsfråga utan det ska alltid handla om rätt pedagog på rätt plats. Där vi står idag så är det mindre än fem procent män som arbetar som förskollärare och om kritikerna mot män i förskolan bestämde skulle siffran vara noll. Det hade inneburit att än fler kvinnor förväntas arbeta med barn. Vidare så kommer det alltid behövas personal i förskolan för att undervisa och ta hand om våra yngsta samhällsmedborgare och skulle det då inte finnas behörig personal så blir lösningen obehörig personal.

Det får inte vara knäpptyst längre. Det är upp till dig och mig att våga prata om förskolans viktiga och avgörande del i det svenska utbildningssystemet. Vi behöver fler som vill arbeta i förskolan, inte färre. Det är vi skyldiga våra barn.

Victor Qwarfordt är förskollärare i förskoleklass i Kristianstad.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Förskolan.

LÄS ÄVEN

Eva Lindström: Diskussionen om sexövergrepp i förskolan är så dum

Manliga förskolläraren: ”Då skulle jag inte orka arbeta”

Prisbelönad forskare lyfter lekens betydelse i förskolan

Lyssna på förskolan här: