Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Förskolan

En enda ”förskoleutbildad” vuxen per förskola – det tycker SD räcker. Å andra sidan ska polisen ska hjälpa till.
Förskolans krönikör Eva Lindström häpnar över den låga nivån på förskolepolitiken hos ett av Sveriges största partier.

LÄS MER SD svarar på Eva Lindströms kritik: ”Som fan läser bibeln”

Ett av problemen med att arbeta i en politiskt styrd verksamhet är att politikerna sällan vet varken hur verksamheterna fungerar eller hur de bör styras. Ibland vet politikerna knappt hur uppdraget de själva kommit på ser ut.

Senast läste jag om vad Sverigedemokraternas partiledare tänker om förskolan – bland annat att polisen ska kunna komma och hämta barn i deras hem och ta dem till förskolan. Fast det gäller endast barn som bor i ”utsatta områden”, där det tydligen är vanligt att barnen hålls hemma för mycket från förskolan.

I andra områden har vi det motsatta problemet, barnen kommer till förskolan fast de borde hållas hemma. Bör vi kanske ha en särskild polis som har i uppdrag att frakta barn till och från förskolor?

Att polisen ska hämta vissa barn och tvinga dem till förskolan – är det en svensk värdering och en del av vår kultur? Det är definitivt inte en del av förskolans värderingar och kultur.

Det är liksom så dumt så att klockorna stannar. Enligt Sverigedemokraternas eget ”åtgärdsprogram mot parallellsamhällen” ska förskolan ge barnen del av svensk kultur och svenska värderingar, där jämställdhet är centralt. Men att polisen ska hämta vissa barn och tvinga dem till förskolan, är det en svensk värdering och en del av vår kultur? Det är definitivt inte en del av förskolans värderingar och kultur.

SD anser också att alla barn och vuxna endast ska tala svenska i förskolan, samtidigt som de tycker att förskolan ska vara evidensbaserad. Rätta mig nu om jag har fel, men säger inte evidensen att det är fördelaktigt för barn med andra modersmål än svenska att även få lära sig sitt modersmål, att det faktiskt lyfter barnets språkkunnighet i stort och gör även svenskan bättre? På vilket sätt är det fördelaktigt för ett barn att inte lära sig det språk som talas hemma? Är det jämställdhet?

Och för den delen så arbetar vi inte med språk på det viset i förskolan. Vi arbetar med hundratals olika språk på hundratals olika sätt. Om vi bara ska prata svenska, får vi då inte heller prata engelska? På vilket sätt är det bra för barn att växa upp och bara kunna svenska? Det ena utesluter inte det andra.

SD:s förskola ska, säger de, vara ”evidensbaserad, fri från politiska trender och fri från all diskriminering”, och för att genomföra detta ska minst en vuxen på förskolan vara ”förskoleutbildad”.

”Förskoleutbildad?”

Vad är ”förskoleutbildad?”

Frågan är vad som kommer att hända med förskollärarutbildningen, och med förskolans läroplan, om de här tankarna ska styra förskolan.

Jag har sagt det förr och jag säger det igen – barn är den bästa sortens folk, och bråkar ni med dem så bråkar ni med mig.

LÄS ÄVEN

Så gjorde vi: fågelholksbyggena gjorde barnen till snickare

Värna barns sexualitet i förskolan

Arbetslagets metod: lappar till föräldrarna från ledsna barn

Lyssna på Förskolan här!