Förslaget: Inför 30 timmar förskola för alla

Regeringens samordnare Gulan Avci (L) vill ge förskolan en större roll för att minska utanförskapet i samhället.

Obligatorisk förskoleklass från fem års ålder och 30 timmar förskola för barn till föräldralediga och arbetslösa. Det föreslår Gulan Avci (L), som är regeringens samordnare mot utanförskap.
– Vi måste hitta vägar så att förskolan fyller en viktigare funktion, säger hon.

Gulan Avci (L) utsågs av regeringen i april till nationell samordnare mot utanförskap. Nu har hon presenterat olika åtgärder som behövs inom förskolan för att motverka segregation, vilket hon först gjorde på DN Debatt. 

Ett förslag är obligatorisk förskoleklass från 5 års ålder. Det är i linje med förslaget om tioårig grundskola där förskoleklassen för sexåringar ska ersättas med grundskola år 2028. 

– Vi har en allmän utveckling i landet där barns läskunnighet minskar och i synnerhet i områden med utsatthet. Därför behövs obligatorisk förskoleklass från fem år för att rusta barn för skolstarten, säger Gulan Avci.

Är inte fem år lite sent då kan barnet vara hemma hela dagarna fram till den åldern?

– Parallellt pågår ett arbete på utbildningsdepartementet med att etablera obligatoriska språkförskolor från tre års ålder i områden där barn har svaga språkliga kunskaper.

Förskolan bör få en större roll

Gulan Avci betonar att alla barn i Sverige oavsett bakgrund måste ges förutsättningar att rustas med språklig och social utveckling genom förskolan.

– För barn som växer upp i områden med stor avsaknad av svenska språket måste vi hitta vägar så att förskolan fyller en viktigare funktion än vad den kanske gör i dag. Det ger fler barn en bättre start i livet.

Gulan Avci föreslår även att barn till arbetslösa och föräldralediga ska erbjudas 30 timmar i förskolan. Det är dubbelt så lång tid jämfört med dagens regler, som säger att kommunerna är skyldiga att erbjuda 15 timmar.

– Det är ett integrationsfrämjande perspektiv. Många av de barn som bor i segregerade områden är hemma för att föräldrarna inte är i sysselsättning. Barn som går i förskolan lyckas bättre i skolan och det ger en starkare barriär mot att dras in i kriminalitet. Alldeles för många barn i de segregerade områdena är inte inskrivna i förskolan, eller så har de hög frånvaro.

Föreslår språktester för nyanställda

Ett förslag från Gulan Avci är att införa språktester för nyanställd personal i förskolan och kunskaper i hedersnormer för alla anställda.

– En del rektorer som jag besöker vittnar om att hedersnormer är ett problem. Många anställs från närområdet där hederskultur kan vara en del av vardagen. Förskolan ska vara en frizon från den här typen av värderingar och personalen måste ha det klart för sig. 

Hur ska man få fler utbildade förskollärare till utsatta områden?

– En väg är att skapa attraktivitet genom lönefrågan. Det kan också handla om att placera försteförskollärare i de här områdena. Lyckas man skapa attraktivitet för de här förskolorna så tror jag att man kan rekrytera fler förskollärare. Det är nödvändigt. Vi behöver fler förskollärare som pratar bra svenska runt barnen i de här områdena.

Enligt tidsplanen ska utredningen lämnas till regeringen vid årsskiftet men allt tyder på att det blir förlängning då frågorna kräver mer utredningstid.

LÄS OCKSÅ:

Ny studie: Boksamtal viktigt för att öka barnens ordförråd

Expertens uppmaning: Backa inte för hedersnormer i förskolan

Så undervisar du i svenska som andraspråk i förskolan

Lyssna på Förskolan här!