1: 1–6-åringarna på de tre avdelningarna har jobbat med ett teknik- och naturvetenskapligt tema som berörde vardagsteknik med utgångspunkt i Lotta Olssons barnbok ”Trycka knappen”.<br />2: Maskotarna Kaninen och Kalle Långöra fick följa med barnen hem och leta knappar att trycka på. Alla har sedan fått berätta för sina kompisar om vad man tryckt på och bifogat en bild som vi satt upp på vår dokumentationsvägg. Allt från eltandborstar ...<br />3: ... till knapparna vid övergångsstället fotograferades av barnen.
Tryck på knappen!
Så gör vi Barnboken ”Trycka knappen” var starten för temat för 1–6-åringarna på Tallbackens förskola i Hallsberg.
Hela förskolan har utgått från barnboken ”Trycka knappen” och verbet trycka i det gemensamma temat. Detta har gått hand i hand med arbetet i Läslyftet där fokus legat på naturvetenskap och teknik. Utifrån barnens intressen har temat sedan tagit lite olika vägar på de tre avdelningarna. På två av dem fick barnen i uppdrag att leta knappar hemma och fota. De har tryckt på robotdammsugare, eltandborstar och knappar vid övergångsställen. Här kom även en diskussion i gång om vad som händer om knappen är ur funktion.
– Intresset för elektricitet väcktes i barngruppen när vi en dag inte hade någon el i vägguttaget och skulle vispa grädde till fruktsalladen, säger förskolläraren Elenor Elofsson. Barnen fick låna en idéhatt och komma med förslag på lösningar.
4: Arbetet med knapptryckandet, vardagstekniken och verbet trycka dokumenterades synligt i förskolan. 5: Det stora Intresset för fordon gjorde att en avdelning jobbade vidare med det. Förskolan fick spännande besök av både väghyvel och lastmaskin. 6: Barnen fick även undersöka en riktig traktor på nära håll vilket inspirerade dem att måla en egen på förskolan. Tillsammans har vi utvecklat en saga om en traktor som åker i skogen.
7: Vi ska vispa grädde till fruktsalladen men elvispen funkar inte! 8: Barnens intresse för el väcks när vi en dag inte hade någon el i vägguttaget. Hur gör man då om man ska vispa grädde? Barnen fick låna en idéhatt och komma med förslag på hur vi skulle göra – vispa med fingrarna, röra runt med elvispen, vispa med en slev eller koka på spisen för att få grädden fluffig var några av idéerna.