Barnen på Bullerbyns förskola har uppfunnit Regnbågsspelet. Foto: Bullerbyns förskola
Starta en kreativ spelfabrik!
Så gör vi Verbet ”uppfinna” blev startskottet för ett spännande tema för 4–5-åringarna på Bullerbyns förskola i Lyckeby.
När avdelningen Norrgården skulle arbeta med naturvetenskap och teknik startade pedagogerna temat med att introducera verbet uppfinna för barnen.
– Vi visade olika uppfinningar och berättade om uppfinnare. Samtidigt läste vi böckerna om Pettson och Findus, där gubben Pettson uppfinner smarta saker i sin verkstad till sig själv och till katten, säger Mona Karlsson. Tillsammans med barnen klurade och funderade vi på vad vi skulle kunna uppfinna på vår förskola med fokus på naturvetenskap och teknik? Jo, egna spel, såklart!
Barnens första uppfinning var det teknikinspirerade Kattspelet, där man med lösa delar bygger en rörlig katt under spelets gång. Naturvetenskap inspirerade till Regnbågsspelet, som lärt barnen allt om regnbågar.
Så gjorde vi:
1 Naturvetenskap inspirerade till Regnbågsspelet. Barnen har fått kunskap om hur en regnbåge skapas, ljusspektrum och vad färgerna heter.
2 Bra med många händer när alla delar ska tillverkas till spelen.
3 Varje spelare får en spelpjäs som ställs på motsvarande färg på spelplanen. Färgkorten läggs uppochned. Spelet startas från ena sidan av planen. Första spelaren drar ett kort och den färg som visas är den spelare som får gå ett steg framåt. När färgkorten tagit slut blandas de igen och läggs åter ut på bordet. Vinner gör den spelare som når slutet av spelplanen – regnbågen – först.
4 Barnen tillverkade spelpjäser i lera som målades i regnbågens alla färger. Spelkort klipptes ut och färgmarkerades i samma färger.
5 Till Kattspelet ritade och färglade alla barn sin egen katt.
6 Till spelet behövs fram- och baktassar, svans och kropp, och ett personligt katthuvud, förstås!
7 Kattdelarna laminerades och klipptes till, sedan gjordes hål för ”jungfruben”.
8 Under spelets gång sätts katten ihop med jungfruben och får rörliga delar – och barnen får kunskap i hur enkel teknik kan fungera.