Så skapade förskolebarnen skulpturer av skor

Förskolan använde begagnade skor som barnen målade och dekorerade med glitter, piprensare, garn, med mera. Förskollärarna passade också på att gjuta överbliven betong i gummistövlar – som blev skulpturen ”Mötas i snön”.

På Stensjöns förskola i Mölndal har barnen jobbat med ett stort projekt om skulpturer – med utgångspunkt i skor och stövlar.

Stensjöns förskola hade redan gjort mycket iskonst och tittat på isskulpturer. Men vad finns det mer för typer av skulpturer? Vilka material och tekniker använder man i skapandet? Och vad är en skulptur egentligen? Arbetslaget dök ner i ämnet och samlade på sig bilder i en gemensam mapp på Ipaden.

När skorna torkat monterade vi dem på höjden och barnen döpte skulpturen till ”det magiska skoberget”, berättar Emma Gustafsson.

Själva introduktionen av projektet inför barnen höll ”Gubben Pettson” och hans granne ”Fru Karlsson” i. De kom till förskolan och berättade att de varit på resa i flera länder och tittat på skulpturer. Med hjälp av en projektor visade ”Fru Karlsson” bilder i storformat för barngruppen på kända skulpturer skapade i olika material. De såg också att man kunde arbeta med återbruksmaterial och material från naturen. Inspirationsfoton hängdes upp på väggarna. 

Skoinsamling

På förskolan hade vi redan en kasse med begagnade skor som en kollega rensat ut. Vi frågade också vårdnadshavarna om de hade skor att skänka till projektet. ”Fru Karlsson” visade inspirationsbilder på skulpturer där skor fanns med. Sedan delade vi ut skorna till barnen, som fick måla och utsmycka dem fantasifullt.

Nu när alla hade fått en bild av vad en skulptur är var det dags att få göra egna med hjälp av skor och stövlar! En påse med begagnade skor fanns redan på förskolan och vårdnadshavare bidrog med fler gamla skor.

Barnens arbete tog fart och mynnade ut i det gemensamma verket ”Det magiska skoberget”. Barngruppen skrev också en gemensam saga om vad som skulle hända när ”Katten Findus” fick se deras skulptur med skor för första gången. 

– Vi har upptäckt att det är väldigt bra att alltid göra det här extra kommunikativa steget när man är färdig med ett skapande. Att barnen får reflektera, fantisera och kommunicera språkligt i grupp, då får konstverket också större betydelse för dem, säger förskolläraren Emma Gustafsson.  

Skulpturprojektet – steg för steg

1. ”Gubben Pettson” introducerade skulpturprojektet för barnen i förskolan. Han blev också inbjuden att komma och höra på sagan som barnen skrev.

2.Vi passade också på att använda lite betong vi hade kvar genom att gjuta i stora och små gummistövlar. Hur det gick? ”Jo, vi frigjorde dem med sågen under både svett och muttrande”, skrattar Emma Gustafsson. Sedan fick några barn montera betongstövlarna genom att gjuta fast dem med gips, som de blandade och hällde på en bricka. Mosaikbitar fästes i det vita gipset. Vad skulle verket heta? ”Mötas i snön”, för det lilla och stora stövelparet stod mittemot varandra och det vita gipset såg ut som snö.

3. Alla barn fick skor att måla i valfria färger för att sedan dekorera dem med glitter, piprensare, garn, material från naturen, silkespapper och återbruksmaterial. 

4. ”Fru Karlsson”, Pettsons grannfru, besökte förskolan flera gånger under skulpturprojektets gång. 

5. När alla skor hade torkat monterade vi dem på höjden till barnens gemensamma skulptur som döptes till ”Det magiska skoberget”.

6. Inspirerade av ett Youtubeklipp om en konstnär som ställde sina skulpturer på havsbotten testade vi att använda oss av green screen. Vi förflyttade vårt konstverk ”Det magiska skoberget” till flera olika miljöer. Det blev ett bra tillfälle att samtala om källkritik och att alla bilder inte är på riktigt och att man kan ”ljuga” i bild.