Petra lyfter sången i förskolan

Förskolläraren Petra Körner sjunger och gör rörelser med barnen under sångsamlingen på Klöverstugans förskola i Svedala.
Foto: André de Loisted

Rörelsesånger är ett givet inslag i Petra Körners sångsamlingar på Klöverstugan.

På Klöverstugan i Svedala kryllar det av sångfåglar, så har det varit sedan förskolan deltog i det nationella projektet Rösträtt i mitten av 2010-talet.
– Sång ger sådan glädje och betyder också jättemycket för språkinlärningen, säger förskolläraren Petra Körner, som själv sjungit i gospelkör i snart 30 år.

Pippi Långstrump”, ”Bä, bä vita lamm”, ”Blinka lilla stjärna”. Vissa barnvisor står sig år efter år, och nya generationer tar dem snabbt till sig – så även barnen på Klöverstugans förskola i skånska Svedala. 

– Favoriterna finns i den svenska visskatten, men barnen tycker även om de nyare sångerna som ”Mango, mango” och ”Tokiga visan”. Alla kan sångerna och alla vill höra dem, om och om igen. Låtarna från Melodifestivalen är också väldigt poppis, säger Petra Körner, förskollärare på Klöverstugan sedan 20 år tillbaka.  

Hon tar ofta fram gitarren och ackompanjerar på sångstunderna, som hålls minst en gång i veckan på hennes egen hemvist. Men även på de andra avdelningarna sjunger de ofta, och ibland tar de ton alla fem avdelningarna med 92 barn tillsammans. 

Väljer en högre tonart

– Även de barn som inte har språket ännu kan vara med genom att gunga, stampa och klappa. Och för de barn som kan sjunga gäller det att de som leder sjunger i en högre tonart eftersom barnen har kortare stämband än vi vuxna. Det är något vi pedagoger påminner varandra om, det är så lätt att hamna i vuxenregistret, att sjunga med sin talröst, förklarar Petra Körner. 

Petra Körner

Gör: Förskollärare.

Bor: I Svedala.

Bästa med yrket: Att tillsammans med barn och kollegor skapa meningsfulla dagar som innehåller glädje, fantasi, nyfikenhet, lek, utveckling och lärande.

Det här med tonarten och mycket annat var något pedagogerna lärde sig under Rösträttsprojektet då de fick återkommande besök av Elinor Fryklund från Kulturskolan som hade musiklek med de yngre och kör med de äldre. 

– Hon är en sprudlande person och vi fick så mycket kunskap av henne i form av nya sånger och rörelser, och tips om hur man bäst sjunger med barn. Hon gav oss så mycket glädje. Året efter hade vi även en kille som kom till oss som spelade ukulele och trombon. Vi byggde bland annat slangtrumpeter av slangar och trattar, berättar Petra Körner entusiastiskt. 

Petras tips när du ska sjunga med barn

1.  Ha en tydlig början på sångstunden och ett tydligt slut. Börja till exempel med hej-sånger och avsluta med ”Drakens dans” från Bolibompa. Däremellan kan det vara rörelsesånger eller sånger kopplade till syftet med samlingen.

2.  Gör barnen delaktiga. Jag har en sångpåse med olika saker och små djur i. Barnen väljer då sånger själva utifrån sakerna. I sångpåsen finns en liten stjärna som barnen kan sätta på ett finger för att visa om de vill sjunga i hög tonart eller låg. Vi arbetar också med sångkort.

3.  Använd gärna gitarr, du behöver bara behärska ett fåtal ackord för att kunna spela många av barnvisorna!

4.  Var inte rädd för att sjunga även om du inte tycker att du kan! Jag har modiga kollegor som går utanför sin ”comfort zone” och sjunger för barnens skull. 

5.  Stämband är en muskel som går att träna upp. Värm upp före sångstunden eller värm upp tillsammans med barnen.

Det hela ledde också till en stor konsert på torget i Svedala där barn från alla förskolor sjöng tillsammans. Men även om projektet Rösträtt är avslutat i kommunen lever både sången och glädjen kvar på förskolan. 

– Sången ger både gemenskap och glädje, och forskning visar att det även är hälsofrämjande. Att sjunga betyder också jättemycket för språkinlärningen, framför allt för de barn som är flerspråkiga eller språksvaga. I sången lär de sig hur man kan forma munnen. Det finns även sånger för att träna upp musklerna i munnen, vilket är bra för språkljuden, förklarar Petra Körner. 

Planerar sångsamlingarna noga

Hon berättar att de ofta sjunger tillsammans spontant, bara för att det är skoj. Men på sångsamlingarna är det mer strukturerat.

– Sångsamlingarna har alltid en planerad inriktning, som exempelvis matematik, vänskap, vatten eller liknande. Det är viktigt. Vi använder den digitala platt­formen Unikum, och i Skolbanken finns min planering ”Sångsamlingar” om någon är intresserad. 

”Rösträtt – sång på förskolan” är en del av rörelsen Sjungande barn. Här kan du läsa mer om projektet

LÄS OCKSÅ:

Ge tid för sång- och danslekar – viktigare än man kanske tror

Arbetslaget som är experter på musik med de yngst

Projektet som väckte musiken i de yngsta

Podcast: Så jobbar vi med musik i förskolan

6 knep för att våga sjunga ut