Förskollärarna som får utflykterna att fungera för alla

Elin Erikssons och Sandra Brorssons utflykter med förskolebarnen underlättas av promenadkartor som visar både slutmålet och vad som ska ske på vägen dit. Foto: Emelie Asplund.

I femårsgruppen på Loftsgårdens förskola i Horred var utflykter en utmaning. Det var svårt att komma i väg och ännu mer bekymmersamt att ta sig tillbaka. Men med speciella promenadkartor förvandlades motgång till framgång.

Förskollärarna Sandra Brorsson och Elin Eriksson minns hur motigt det brukade vara när det var dags att ta med barnen på utflykt. I gruppen fanns barn som hade svårt både med förflyttningar ute och övergångar, och när avdelningen bytte lokaler växte problemet ytterligare. Något behövde göras, men vad? Lösningen kom när Sandra Brorsson var på studiebesök hos en ateljerista i Borås.

Sandra Brorsson och Elin Eriksson.

– Hon använde sig av promenadkartor. Vi bestämde oss för att testa och det gjorde så stor skillnad, säger hon. 

Promenadkartan består av tolv bilder på ett A4-papper. Den första bilden visar själva utflyktsmålet, sedan följer de olika stegen för att ta sig dit, vad de ska göra samt vägen tillbaka. Allt gås igenom på den gemensamma samlingen. 

– Kartan visar gruppen som promenerar och innehåller även olika delmål med vad som ska hända, som att lyssna, gå över vägen etcetera. Vi visar kartan på samlingen och har med oss ytterligare 1–2 stycken på promenaden för dem som vill och behöver. Ibland är det den som går först i ledet som läser kartan och som kan visa oss andra var vi är och vart vi är på väg, förklarar Elin Eriksson. 

– Det här med utflykter har gått från nästintill ångestladdade situationer för oss pedagoger till att fungera så bra. Dessutom är det en trygghet för barnen och de vet alltid vad som förväntas, tillägger Elin Eriksson. 

Framgången med promenadkartan har gjort att liknande varianter har tagits fram även för andra moment under förskoledagen, bland annat för inomhusaktiviteter och när det är dags för lunch. 

– Ett av våra barn hade svårt att gå till matsalen och äta. Det var mycket springa i väg och ropa och man fick hela tiden vara beredd, men med hjälp av kartan, som steg för steg berättar när det är dags att avsluta leken, plocka undan, tvätta händerna, gå till matsalen och så vidare, ja, då fungerade det. Från att knappt ha ätit alls äter barnet nu ibland tre portioner. Det är fascinerande vilken skillnad det har blivit, säger Sandra Brorsson. 

Många barn har hjälp av bildstöd

På avdelningen finns även ett dagsschema uppsatt tillgängligt för alla att se. Där kan barnen lätt följa dagens alla händelser. 

– Det är så många som har hjälp av bildstöd, även barn som man kanske inte tänker sig. Det blev väldigt tydligt för oss när vi tog bort schemat. Vi tänkte att det inte behövdes längre, men det gjorde det. Bildstöd är viktigt för olika barn i olika situationer. Vi vuxna tycker ju att det är skönt att ha ett schema, och det tycker barnen också, säger Sandra Brorsson.  

Sandras och Elins tips

1. Var inte rädda för att testa, och ändra om det behövs. Vi testade först att ha bilderna i en knippa, som en nyckelknippa, men det gav inte det stöd som behövdes. Då fortsatte vi med bilderna på ett A4-papper i stället. 

2. Det gäller att inte ge upp, och lyckan är obeskrivlig när man väl hittar rätt. 

3. Utvärdera och fyll på med bilder efter hand. Vi hade bara fyra steg från början. Och när vi först gjorde matsalskartan missade vi själva äta-bilden. När vi väl lade till den gjorde det stor skillnad. 

4. När man har hittat något som fungerar är det sedan viktigt med kontinuitet. Ändra heller inte formatet – det uppskattas inte, har vi märkt. 

5. Kolla med rektor eller specialpedagogen vilka program ni har tillgång till och be om en genomgång. Vi använder InPrint och Widgit online. 

LÄS OCKSÅ

De prisas för sitt arbete med föräldrarna

Så här gör vi våra utflykter!

Arbetslaget som skrev kontrakt på tilliten

Lindström: Snälla förälder, hämta ditt barn när ditt jobb är slut

Lyssna på Förskolan här!