Så blev bokcirkeln ett lyft för arbetslaget

Förskollärarna Suzanne Folcke och Clasina Leijen tycker att boksamtalen stärker relationerna och fördjupar kunskaperna i arbetslaget.

Bokcirklar förknippas oftast med fritiden. Men på Östra Kållereds förskolor i Mölndal är det numera även en fortbildningsmetod. Och det som började i liten skala för över ett år sedan har nu vidgats till att gälla alla i de olika arbetslagen.

Det är inte alltid så lätt att prata med sina kollegor om jobbiga ämnen, som konflikter, psykisk ohälsa och kritik. Men för pedagogerna på Östra Kållereds förskolor har sådant blivit betydligt enklare sedan de började med sin bokcirkel och arbetet med Camilla Vahlbergs bok ”Det hållbara arbetslaget – samspel och självledarskap i förskolan”. Det var i början av 2023 som boken introducerades på Strete­reds och Östergård/Vommedals baspedagogmöten där förskollärare, en från varje avdelning, träffas kontinuerligt. 

– Det var våra rektorer som presenterade boken, att den kunde passa bra som vår årsbok och att vi kunde ha en bokcirkel. Det gick ganska snabbt för oss att inse att det var en bra idé och en riktigt bra bok, säger Clasina Leijen, förskollärare på Stretereds förskola.

Suzanne Folcke och Clasina Leijen.

Diskuterar kapitel för kapitel

Tillsammans med kollegan Suzanne Folcke, förskollärare på Östergårds förskola, förklarar hon att de alla fick tid avsatt i schemat för att hinna läsa på arbetstid, och att de sedan diskuterade kapitel för kapitel på sina baspedagogmöten och att de sedan tog med sig olika frågeställningar tillbaka till sina respektive arbetslag. 

– Sedan tog vi de diskussionerna vi hade där med oss till nästa baspedagogmöte. Men efter en tid kände vi att vi ville dela med oss ännu mer av boken. På en studiedag hade vi därför högläsning för alla på avdelningen, säger Suzanne Folcke. 

Suzanne Folcke och Clasina Leijen

Suzanne Folcke

Ålder: 50 år.

Gör: Förskollärare.

Bor: I Lindome.

Bästa med yrket: Glädjen i mötet med barnen.

Clasina Leijen

Ålder: 52 år.

Gör: Förskollärare.

Bor: I Lindome.

Bästa med yrket: Mötet med barnen.

I bokcirkeln har de utifrån texterna i boken bland annat diskuterat hur man ger feedback, eller hur man kan agera när en kollega är negativ, suckar och säger ”åh, vad många pedagoger som är sjuka i dag”, eller vad som stressar upp en. 

– Att läsa och sedan diskutera bokens olika kapitel tillsammans är ett väldigt gynnsamt arbetssätt samtidigt som man får fördjupa sig och utveckla sin kunskap. Att dessutom alla enheter hos oss samarbetar och alla pedagoger fortbildas likadant skapar en likvärdig förskola, säger Suzanne Folcke. 

– Ja, det skapar en samsyn som gynnar oss alla, tillägger Clasina Leijen. 

Bokcirkeln har blivit större

Det första årets bokcirkel har nu utvidgats, nu är alla med på tåget och läser boken. 

– Den där delaktigheten betyder mycket, att även barnskötare och förskoleassistenter läser samma texter. Det blir en jämställdhet i arbetet och alla får vara med, säger Suzanne Folcke. 

Hur har bokcirkeln och läsningen av boken påverkat er? 

– Nu vågar man ta upp känsliga frågor på ett helt annat sätt. Det har gett en ny trygghet, säger Clasina Leijen och får medhåll av Suzanne Folcke. 

– Vi har lärt oss så mycket. Nu fortsätter vi att grotta ner oss i den här boken, sedan får vi se vad det blir efter det. Det finns så många bra böcker, säger hon.   

Suzannes och Clasinas tips

1. Utgå från vad just ert arbetslag behöver. 

2. Ta ett kapitel i taget så att det inte blir för mycket på en gång. 

3. Börja i liten skala men låt alla på förskolan vara delaktiga. 

4. Det är en fördel att ha schemalagd lästid så att läsningen blir av.

5. Välj med fördel boken som vi läser: ”Det hållbara arbetslaget – samspel och självledarskap i förskolan” av Camilla Vahlberg. Den ger bra exempel som alla kan känna igen sig i från arbetet på förskolan. 

LÄS ÄVEN

Årets UBB-vinnare lyfter de yngsta i förskolan

Barn börjar allt tidigare i förskolan

Förskollärarna tog tåget till Italien – för att fortbilda sig

Arbetslaget som skrev kontrakt på tilliten

Lyssna på Förskolan här: