Anläggaren Mattias von Steijern från Skanska förklarar gärna för barnen vad som händer när de bygger. Här bygger barnen sin egen förskola, inspirerade av den riktiga. Foto: Kristina Wirén
Barnen är med när deras förskola byggs
Noak utforskar vattenpasset. Ali ska spika. Förskollärare Elin Hägglund vägleder barnen när de snickrar på förskolan. Foto: Kristina Wirén
Reportage Det byggs en ny förskola i Gärdslösa på Öland och barnen följer med stort intresse vad som händer. Pedagogerna ser ett lysande tillfälle att lära barn om byggprocesser.
I den lilla byn Gärdslösa på östra Öland tar en ny förskola form, alldeles intill den befintliga. Fler barn behöver förskoleplats och därför satsar kommunen på att bygga nytt. I dag inryms förskolan i moduler. Här finns 42 barn på tre avdelningar: Vinden, Solen och Havet. Barnen har fascinerat följt bygget från första spadtaget. Förskollärare Elin Hägglund märkte hur spännande barnen tyckte att det var när det kom grävmaskiner. Det ledde till ett pedagogiskt projekt där barnen fått en alldeles egen byggprocess.
– Det var med barnens intresse det började. En del kanske ser svårigheterna i att ha en byggarbetsplats precis utanför, men här kan man verkligen se möjligheterna och ta vara på barnens lärande och få in bygget i pedagogiken. Det har blivit så bra med byggkillarna, som också tycker det är roligt, säger Elin Hägglund, som även är arbetslagsledare.
”Byggnadsarbetarna är barnens hjältar”
Tillsammans med några barn visar hon ett projekt som pågår utomhus.
– Vi bygger en förskola, berättar förskolebarnet Ali och pekar på ett byggbord med en gjuten betongplatta.
Det är en ”miniförskola” som ska likna den riktiga. Ett annat barn, Noak, studerar ett vattenpass. Elin Hägglund förklarar för honom hur det fungerar. Här får barnen lära sig att använda tumstock, vattenpass, hammare och spik. Byggare från Skanska har hjälpt dem att blanda betong och anlägga grunden.
– Byggnadsarbetarna är barnens hjältar, för att de är starka och kör maskiner, berättar Elin Hägglund.
”Man kan hoppas att de blir anläggare”
Två byggare dyker upp bakom staketet som omger byggarbetsplatsen. Det är kända ansikten för barnen.
– Jag har hjälpt till med gjutning och isolering. Det var roligt. Barnen hade tusen frågor. Man kan hoppas att de blir anläggare när de blir stora, säger Mattias von Steijern.
När barnen gör saker med händerna kan det vara enklare att lära sig även om svårare byggtekniska detaljer.
– Att få arbeta praktiskt gör det enklare för barn att förstå vad till exempel betong är, säger Elin Hägglund.
Inne i ateljén på den gamla förskolan sker en annan byggprocess, där barnen också bygger en förskola i mindre modell. Denna har väggar i papp och här är det lim i stället för spikar i väggarna.
”Nyckeln är att man har drivet själv”
Barnen har också gjort egna planritningar. En pool på taket, en luftballong och giraffer på gården är några önskemål.
– Det här är min planritning. Det är hamburgare varje dag på förskolan, berättar Astrid, ett av barnen.
”Nu ska gubbarna få åka grävskopa”, säger Astrid som tillsammans med Leah och Saga ser till att det händer grejer på bygget. Foto: Kristina Wirén
Förskollärarna Jenny Limér och Elin Hägglund är drivande i projektet, men de bjuder även in andra pedagoger.
– Nyckeln är att man har drivet själv och tycker det är kul, för man sänder ut det i sitt kroppsspråk och hur man pratar om det till barnen, säger Jenny Limér.
Kollegan och förskolläraren Karin Krusell har också börjat arbeta med barnen kring bygget.
– Det är så här jag vill jobba. Att utgå från barnen, vad de är intresserade av, men också att leda dem i olika projekt. Det är att ge och ta. Vi kan få dem intresserade av nästan vad som helst, bara genom att vara engagerade. Just nu har vi fått ett tema serverat på silverfat och det vore dumt att inte ta vara på det, säger hon.
Upptäcktsfärd i byn för att studera tak
Barnens intresse har de jobbat vidare med. De yngre kan ha lättare att prova momenten ute, som att såga och spika.
– Minibygget inomhus fångades upp av barnen på äldrebarnsavdelningen, så det blev naturligt med ett projekt där. Vi har fördjupat oss kring byggkonstruktioner, planritningar, former. Hur olika ledningar grävs ner och varför. Hur fungerar avlopp och hur får vi in elektricitet i förskolan? Många funderingar och spekulationer har kommit fram, säger Jenny Limér.
Förutom praktiska moment som att snickra, måla eller limma lär sig barnen matematik och språk när de mäter och ritar, när de får ta till sig nya begrepp och ord.
– Det är också kommunikation och samspel, för de jobbar tillsammans och hela tiden i olika grupper, säger Jenny Limér.
Det händer att barnen ställer frågor över staketet till anläggarna. Eftersom utegården har blivit mindre när bygget brett ut sig blir det fler utflykter än annars. Bland annat har de gått på upptäcktsfärd i byn för att studera olika tak och deras material.
”Hela tiden en dialog med byggarna”
Pedagogerna vill väcka barnens nyfikenhet. Barnen får testa sig fram när de bygger.
– Man ser lyckan hos barnen när de lyckas med något som de först inte trodde gick att lösa, säger Jenny Limér.
Jenny Limér och Elin Hägglund är nyfikna på hur det ser ut när de får en rundvandring i den nya förskolan. Foto: Kristina Wirén
Från fönstren i ateljén ser de när det händer något nytt och hur den nya förskolan växer fram. Ofta leder det till många frågor.
– Jag har alltid med mig papper och penna för att skriva upp frågor, säger Jenny Limér och klappar på en magväska där hon har sitt anteckningsblock.
Visst kan det vara stökigt att vara granne med en byggarbetsplats, men byggarna försöker undvika ljudliga arbeten när barnen vilar.
– Vi trodde nog att det skulle vara jobbigare, men vi har ett bra samarbete och har hela tiden en dialog med byggarna, säger Elin Hägglund.
Invändiga fönsterpartier för översikt
Skolan förväntas vara klar till höstterminen 2023. Det blir en större och modernare förskola. Det är också en miljömedveten skola, med en solcellsanläggning på taket. Även parkeringen byggs om, för att det ska bli lättare med hämtning och lämning.
Vi får en rundvandring i den nya byggnaden. Arbetet pågår, men väggar är resta och fönster är på plats. Det är stora och luftiga rum. Tjocka väggar och tak ska skapa bra ljudmiljöer.
– Det finns invändiga fönsterpartier för att ge pedagogerna bra översikt och det ger även ljusinsläpp, berättar Ted Lidskjalf, som är arbetsledare på Skanska.
Det är små barn och pensionärer som brukar tycka att det är kul med byggen. Resten har sällan tid att stå och titta på
I byggnaden finns design som är anpassad till barn. Det är detaljer som låga öppningar där barn kan krypa in i olika utrymmen, låga platser där barn kan sitta och tvättställ i lägre höjd.
– Barnen är väldigt intresserade av bygget. Vi hade lyftkranar här när vi reste huset. Då stod de hela tiden vid stängslet och tittade på. Det är små barn och pensionärer som brukar tycka att det är kul med byggen. Resten har sällan tid att stå och titta på, säger Ted Lidskjalf.
En miljömedveten förskola
- Skanska bygger den nya förskolan i Gärdslösa. Det är en byggnad från Skanskas förskolekoncept ABCD-förskolor.
- Skolan kommer enligt Skanska vara energieffektiv med bergvärme och solceller på taket. Solcellsanläggningen blir den största på kommunens fastigheter i Borgholms kommun.
- Förskolan byggs med Skanskas ”gröna” betong som byggnadsmaterial i bottenplattan. Betong innehåller cement, som vid tillverkning står för en stor del koldioxidutsläpp. I Skanskas "gröna” betong ersätter slagg delar av cement. Därmed blir koldioxidutsläppen lägre.
LÄS ÄVEN
Mis lådor väcker barnens matteintresse
Debatt: Bedömning behövs för en likvärdig förskola
Stenkula: När ska jag hinna förbereda alla utvecklingssamtal?
Lyssna på Förskolan här!