Podcast: Varför prioriterar vi bort vetenskapen i förskolan?
Podd Varför värderar vi inte vetenskapen högre i förskolan? Och vi som knappt har tid att sköta dokumentationen, när ska vi hinna förkovra oss i den senaste forskningen?
Nya avsnittet är baserat på ett mejl som vi fick från vår lyssnare, förskolläraren Johanna:
”Ibland kan jag uppleva att möten och reflektioner landar mer i tyckande och tänkande utifrån erfarenheter, och knappt alls ger utrymme för den vetenskapliga grund som utbildningen i förskolan ska vila på, både i innehåll och i arbetssätt.
Jag upplever ofta ett glapp mellan förskollärarutbildningens vetenskapliga stoff i form av senaste litteraturen, och att sen jobba i förskolan och hålla sig uppdaterad. Det blir som att det prioriteras bort.
Hur håller man sig uppdaterad? Går det, utifrån utbildningspolitiska förutsättningar i form av planeringstid etc, att hålla sig uppdaterad som förskollärare?"
I avsnittet diskuterar vi frågorna som Johanna tar upp. Är det för mycket ”tyckande” och för lite vetenskap i förskolan? Och hur hittar vi förskollärare tid att hålla oss uppdaterade med den senaste forskningen?