Podcast: Vad är ett bra utvecklingssamtal?

Vad är syftet med utvecklingssamtalet egentligen? Förskollärarna Fredrik Kahn, Eva Lindström och Linda Johansson diskuterar.
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Förskolan

I nya avsnittet av Förskolan berättar vi om svåra – och om riktigt lyckade utvecklingssamtal som vi har haft genom åren.

Nyligen hade Eva Lindström ett utvecklingssamtal som blev en tankeställare.

– Jag älskar ju utvecklingssamtal för jag älskar att prata om förskolan men jag hade ett samtal som gjorde mig så provocerad. Under samtalet blev föräldern otroligt imponerad när jag berättade om allt vi gjorde men sa sedan att han inte haft en aning om detta tidigare och att han precis satt tvåor och treor i betyg i brukarenkäten som precis lämnats in. Varför hade den här föräldern inte förstått allt som vi gör tidigare?

Ibland uppstår ett dilemma när föräldrarna inte är intresserade av samma sak som förskollärarna vill förmedla.

– Jag gillar lite svåra samtal där föräldrarna har ingående frågor och har läst alla styrdokument. Men samtalen ska ju funka både för de föräldrar som studerat läroplanen och som ställer tusen frågor, men även för de som bara vill veta om deras barn sitter stilla i samlingen. Ibland lägger man ner så mycket tid på de här samtalen och så har föräldrarna helt andra förväntningar på dem, säger Fredrik Kahn.

– En del föräldrar är ju inte intresserade. Det enda de vill veta är vem deras barn leker med. Men det är ju mer av ett ”hallsamtal” och är inte mitt syfte med utvecklingssamtalet, säger Linda Johansson.

Vem kan förklara vårt uppdrag?

Förskollärarna är ansvariga för själva utvecklingssamtalet. Men kan barnskötarna hålla i det ändå?

– Hos mig har förskollärarna ansvaret och har samtalen. Man kan delegera vidare samtalen men jag vill ha dem. Jag har ju lite kontrollbehov, säger Fredrik.

Linda har en annan uppfattning.

– Jag kan absolut dela med mig av samtalen. Jag jobbade själv som barnskötare i många år och har haft utvecklingssamtal sedan jag började jobba. Däremot hade jag inte så bra och kvalitativa samtal i början. Jag har alltså inget emot om mina kollegor tar dem, däremot tycker jag inte att alla har kompetens och förmåga att förmedla hur vi arbetar och hur vi tänker. Det finns även förskollärare som är bra i barngrupp men som inte kan sätta ord på allt som de gör. Jag jobbade med en förskollärare för några år sedan som barnen älskade men som föräldrarna upplevde som sur och grinig. Hon var inte rätt person att ha utvecklingssamtalen. Där kunde hennes barnskötarkollega ha dem istället.

Lyssna på Förskolan här!