Podcast: Så arbetar vi med hållbar utveckling

Martin Järnström och Eva Lindström i podden Förskolan.

I senaste avsnittet av Förskolan breddar vi diskussionen om hållbar utveckling. Hur blir förskolan mer hållbar, vad är ett hållbart sätt att förhålla sig till arbetet – och hur lär och pratar vi med barnen om hållbar utveckling? 

Förskolläraren och äventyrspedagogen Martin Järnström gästar podden när temat är hållbar utveckling. Martin har nyligen utbildad sig i ämnet och berättar om dess tre dimensioner: social hållbarhet, ekologisk hållbarhet och ekonomisk hållbarhet. 
 
Både Martin och Eva Lindström menar att mycket av det vi redan gör i förskolan handlar om hållbar utveckling, utan att vi tänker på det. 
 
– Så det kanske inte förmedlas på ett sätt som gör att barnen kan ta det till sig, säger Martin i podden. 

Hur hållbar är förskolan?

Men trots att vi i förskolan är bra på att arbeta hållbart, som när vi till exempel odlar och sopsorterar, finns det andra aspekter som inte är hållbara, resonerar Eva.
 
– Vi har jättemånga som är sjuka och sjukskrivna som jobbar på förskolan. Det ju inte en hållbar plats och ändå jobbar vi med den mest hållbara utvecklingen – vi ska uppfostra barn, menar Eva.
 
I avsnittet diskuterar Martin och Eva hur vi förankrar undervisningen om hållbar utveckling i läroplanen, vikten av återbruk istället för att köpa nytt och att den kompetensutveckling som behövs i ämnet är en rektorsfråga. 

LÄS ÄVEN:

Podcast: ”Vi är inte tjänstefolk!” – med Alexandra Ishak

Experten: Hållbarhet får inte stanna vid sopsortering

Får syskon hämta på förskolan?