Podcast: Så använder vi läroplanen i vårt arbete
![](/contentassets/e793e4cc9ff04ebba3cf1285639df9d3/eva-och-fredrik.jpg?width=892&height=501&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Eva Lindström och Fredrik Khan pratar läroplan och undervisning i podden.
Podcast
I senaste avsnittet pratar vi om läroplanen och hur vi undervisar utifrån den. Hur bra koll bör vi ha på läroplanen, hur kan den fungera som stöd i vårt vardagliga arbete och hur förhåller vi oss till det inte helt okomplicerade undervisningsbegreppet?
Fredrik Khan gör efterlängtad comeback i podden för att prata om läroplanen och hur vi undervisar i förskolan.
– Det här är någonting som vi egentligen borde ha pratat om i första avsnittet av podden, slår Eva Lindström snabbt fast i samtalet.
Avsnittet baseras på två mejl som kommit in till podden. Den ena handlar om hur läroplanen används – och inte används på landets förskolor.
– Min erfarenhet är att jag har jobbat alla mina år med kollegor som inte har koll på läroplanen och som inte ens har läst den, berättar Eva.
Det andra mejlet handlar om hur vi undervisar och förhåller oss till undervisningsbegreppet. Ett begrepp som i förskolans kontext inte är helt okontroversiellt.
– Det står ju i läroplanen att alla som är i förskolan kan delta i undervisningen, men att förskolläraren har ansvar för undervisningen, säger Fredrik som betonar vikten av att se till att läroplanen alltid finns med när man planerar sin undervisning.
I avsnittet diskuterar Eva och Fredrik vikten av att tolka läroplanen utifrån sina egna förutsättningar, att använda läroplanen som argumentation när man är oense och hur trygghet är en förutsättning för all undervisning.