Podcast: Konsten att arbeta i långa projekt

Eva Lindström och Ellinor Lange diskuterar förskolans långa projekt med ateljeristan Joakim Pettersson.

I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om fördelarna och utmaningarna med att jobba i projekt och processer som tillåts ta tid. Hur inkluderar vi barnen i de långa projekten, hur bestämmer vi vad de ska handla om och hur får vi projekten att haka i läroplanen? 

Eva Lindström och Ellinor Lange får besök i studion av ateljeristan Joakim Pettersson, som är van vid att arbeta i långa projekt med estetisk inriktning. Joakim menar att en stor fördel med längre temaarbeten är att alla barn får chans att påverka och känna sig delaktiga.
 
– En del barn har alltid armen uppe och har nya idéer och vill bidra. En del tar lång, lång tid på sig. Byter vi projekt var och varannan vecka, med årstider och så, är det svårt för många att hänga med, säger Joakim, som har vunnit pris för projekt han arbetat med inom förskolan.
 
Eva gillar också att arbeta i längre projekt och tycker att det blir tydligt att man lyckats när barnen vill vara med och styra. 
 
– Även de allra yngsta barnen tycker jag visar tydligt vad de är intresserade av, och där är det också viktigt att stanna kvar, säger Eva. 
 
De långa projekten kan dock vara utmanande att ta sig an tycker Ellinor, som menar att det kan vara svårt att vad man ska arbeta med och hur avgränsningarna ska se ut.
 
– Följer jag rätt tråd och intresse hos barnen? Det är många frågor som uppstår i arbetet med projekt som inte är så lätta alltid, förklarar hon
 
I avsnittet diskuterar trion hur man får med sig barnen i de långa projekten, vikten av dokumentation och konsten att främja barnens utforskande.  

Lyssna på Förskolan här!   

LÄS ÄVEN:

Så gjorde vi: Prickigt konstprojekt startade lärprocesse

Frida Kahlo för de yngsta – vilket konstlyft!

Barnen får välja egna teman