Podcast: Hur förbereder vi barnen för skolan?
Emin gästar återigen Ellinor och Eva i podden.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan diskuterar vi det skolförberedande arbetet. Hur gör vi barnen redo för tiden efter förskolan, vad är relevant kunskap att ha med sig till skolstarten och är regeringens förslag att göra grundskolan tioårig en bra idé?
Eva Lindström och Ellinor Lange pratar om förskolans skolförberedande arbete med Emin Johansson. På förskolan där Emin arbetar ordnar de gemensamma aktiviteter med en närliggande förskola under barnens sista termin.
– För att de ska ha ett samspel med jämnåriga barn och att de också lär känna någon som kanske ska börja samma skola, berättar Emin.
Eva tycker att det skolförberedande uppdraget är otydligt och att försöka ta hjälp av läroplanen har snarare resulterat i ännu fler frågor.
– Varför gör vi det här, var kommer det ifrån och framför allt hur? undrar Eva.
Det finns mer relevant kunskap i förskolan än att kunna räkna eller skriva sitt namn, menar Ellinor. Hon tycker att det sociala samspelet och att lita på sin egen förmåga är viktigare att lära sig för barn i förskolan.
– Sånt tänker jag är mer värdefullt och viktigt att ha med sig i livet och inte bara till skolan, säger Elliy.
I avsnittet diskuterar trion även regeringens förslag om att göra grundskolan tioårig, vikten av att ge barnen en lustfylld relation till lärande och om det överhuvudtaget är möjligt att förbereda barn från en mindre förskola att börja i en stor grundskola med hundratals elever.