Podcast: Hur ofta ska vi gå på utflykt – och varför?

Fredrik, Eva och Ellinor är alla stora förespråkare av att frekvent lämna förskolegården, men de gör på olika sätt och med olika syften.

I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om verksamheten som bedrivs utanför förskolans grindar. Ellinor, Fredrik och Eva diskuterar utflyktens syfte, hur ofta de lämnar förskolan med barnen och hur de gör för att utflykterna ska kännas trygga – för alla.

Visst är det härligt att lämna förskolegården med jämna mellanrum, inte minst när solen skiner och det går att lämna overaller och regnkläder hemma. Men utflykter kan också innebära en hel del utmaningar. En del barn kan vara rymningsbenägna och grupperna kan vara stora.
 
Ellinor Lange, Fredrik Khan och Eva Lindström är alla stora förespråkare av att frekvent lämna förskolegården, men de gör på olika sätt och med olika syften.
 
Ellinor berättar att ett viktig syfte med utflykterna är att stärka gruppen hon arbetar med. Att få tid utan syskon, yngre och äldre barn. 

– Vi kanske går iväg en måndag, sen är det bara vi och vi landar och möts i gruppen, berättar hon.

Fredrik som jobbar med de yngsta barnen menar att syftet ibland bara kan vara att lämna förskolan.

–  Bara öva på att gå en promenad är ju ett syfte, att öva på att ta sig iväg tillsammans. 

När Evas grupp beger sig iväg låter hon ibland barnen bestämma destination.

– Det gjorde vi idag, berättar hon och förklarar att barnen först inte var överens. 

– Men sen löste de det där själva, det blev jättebra, säger Eva som menar att det inte behöver vara så avancerat. 

I avsnittet diskuterar trion även de inte helt oproblematiska västarna, om gå-snöre är att föredra och huruvida det är ok som förskollärare att inte vilja gå på utflykt.
 

LÄS ÄVEN:

Förskollärarna som får utflykterna att fungera för alla

Äventyr på hjul

De låter förskolebarnen sätta spår i närmiljön