Podcast: Hur mycket populärkultur tål förskolan?

Foto: Sophie Lagerholm

Eva Lindström och Ellinor Lange diskuterar populärkultur i Förskolan.

I senaste avsnittet pratar vi om när populärkulturella fenomen tar stor plats i förskolan – ska vi omfamna eller visa på alternativ? Får barnen leka Squid game, måste vi lyssna på Mello och hur länge ska vi egentligen dras med Anna och Elsa?

Att barnen tar inspiration från populärkulturella fenomen som Frost, Babblarna och Melodifestivalen är snarare regel än undantag på många förskolor, men hur ska vi göra när innehållet inte går i linje med förskolans läroplan eller är väldigt ensidigt?

– Det måste man tänka på – vad vårt uppdrag faktiskt är och vad vi kan erbjuda för variation av populärkultur, menar Ellinor Lange i avsnittet.

Ett aktuellt och omdebatterat exempel är den våldsamma sydkoreanska Netflix-serien Squid game. Eva Lindström tycker att det nästan blir moralpanik på sina håll när serien kommer på tal, och att förbjuda Squid game-lekar riskerar snarare att få motsatt effekt.

– Det man förbjuder brukar ju barn tycka är ännu mer spännande, säger hon.

I avsnittet diskuterar Eva och Elliy huruvida förskolan ska anamma populärkultur eller visa på alternativ och hur populärkultur både kan vara inkluderande och exkluderande. Dessutom kommer Eva ut som anti-babblare och Elliy erkänner att hon aldrig har kollat på Paw Patrol.