Podcast: Att handskas med hög arbetsbelastning

Fredrik Khan och Eva Lindström pratar hög arbetsbelastning i senaste avsnittet av podden.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi om hur man tar hand om sig själv när det är stressigt och mycket att göra. Hur prioriterar vi när arbetsbelastningen är hög, när tar vi hjälp och hur gör vi för att inte bränna ut oss?
Flera undersökningar från Sveriges Lärare visar att många förskollärare tycker att arbetsbelastningen är för hög och att förutsättningarna är orimliga.
Eva Lindström och Fredrik Kahn har båda erfarenheter av att kämpa med det egna välmående som en konsekvens av underbemanning och stora barngrupper. Stressen och de tuffa arbetsförutsättningarna ledde till att Eva i yngre ålder blev sjukskriven en längre period.
– När jag möter förskollärare idag känns det som att det är yngre förskollärare som ligger mer i riskzonen, tycker Eva.
Fredrik har efter många år i förskolan lärt sig att lyssna på sina egna signaler när det börjar gå överstyr och han poängterar vikten av att våga flagga för sina kollegor när arbetsbelastningen är för hög.
– Det är någon slags normförskjutning som man skulle vilja ha, säger han i podden och lägger till:
– Hur kan jag signalera utan att någon annan upplever att jag gnäller?
I avsnittet pratar Eva och Fredrik om vikten av att lära sig prioritera när arbetsuppgifterna är för många, rektorns ansvar när personal mår dåligt och att dra i handbromsen innan det är för sent.
LÄS OCKSÅ:
Regeringen vill se maxtak för barngrupperna i förskolan