Mat eller tjat – att lyckas med måltiderna i förskolan

Eva Lindström och Ellinor Lange pratar om måltiderna i förskolan i senaste avsnittet av podden.

Hur får vi till en lugn miljö när det är dags att äta, är bestämda platser bra, måste barnen smaka på allt – och är det ok att doppa brödet i soppan? Det pratar vi om i senaste avsnittet av Förskolan.
 

Eva Lindström och Ellinor Lange är överens om att måltiderna på förskolan kan vara utmanande, inte minst eftersom båda upplever att förskollärare inte utbildas i frågor som rör kost och matvanor. Eva berättar att hon för länge sedan gick en kurs på Livsmedelsverket. 


– Det tycker jag var jättebra, men det är enda gången under mina tjugo år som jag haft någon egentlig utbildning om kosten, förklarar hon. 


Ellinor minns inte att hon fick lära sig om kost när hon utbildade sig till förskollärare, vilket i förlängningen innebär att ett stort och ibland tungt ansvar läggs på den enskilde förskollärarens axlar. 

– Precis som med det livslånga lärandet så lägger vi också en grund till hur barn förhåller sig till mat, säger Elliy. 

I avsnittet diskuteras även utmaningarna med att inte lägga in värderingar när man uppmuntrar barnen att äta, om bestick är ett måste och vad som händer när barnen får sitta själva vid matbordet. Podden har också träffat vårdnadshavare som i avsnittet delar med sig av sina tankar kring sina barns matvanor. 

Lyssna på förskolan här:

LÄS OCKSÅ:

Minikockarna ordnar mellanmålet på förskolan

Knepet som fick samlingen att lyfta

Förslaget: Inför 30 timmars förskola för alla

Våra bästa tips för utvecklingssamtalet