Podcast: Så stimulerar vi barnens fantasi och lek

Eva Lindström och Ellinor Lange pratar fantasiutveckling med Martin Järnström som är utbildad äventyrspedagog.

I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om fantasiutveckling. Hur kan vi hjälpa barnen att tänka fritt och nytt, hur delaktiga ska vi vara och varför är arbetet med fantasiutveckling viktigt och ibland helt nödvändigt? 

Ellinor Lange och Eva Lindström pratar fantasi- och lekutveckling med Martin Järnström. Martin är utbildad äventyrspedagog och i de sagoäventyr han utformar tillsammans med förskolekollegor och barn är fantasin och leken central. I äventyren får barnen träffa en rad sagokaraktärer som bland annat ger dem olika uppdrag.

– Viktigt i äventyrspedagogiken är samarbetet mellan barnen. Att det inte är den här tävlan att jag kommer på först utan vi klarar det tillsammans, berättar Martin, som i avsnittet även slår ett slag för det muntliga berättandet som han menar är en tradition i förskolan som håller på att försvinna.

Eva vänder sig mot en undervisning präglad av pekpinnar och har inte mycket för färdiga lekmiljöer i förskolan som hon tycker kan hämma barnens fantasi- och kreativitet. 

– Man ska vara försiktig som vuxen att lägga in sin tolkning, eller att vi tycker att någonting är fint och sen blir det automatiskt som att barnen ska tycka att det är meningsfullt, menar Eva. 

Viktigt att barnen vågar dela sin fantasi

När barnen känner att det inte finns ett rätt eller fel, utan snarare präglas av en öppenhet tycker Ellinor är tecken på att man som pedagog har lyckats. 

– Det är så viktigt att barnen har utrymme, vågar och känner att de är bekväma med att dela sin fantasi med andra, säger hon. 

I avsnittet pratar Martin, Eva och Ellinor om hur de arbetar med okodat material, hur fantasiutveckling bäddar för nya lekar och hur man kan öppna upp de mer avvaktande barnens fantasivärld.

LÄS OCKSÅ:

Forskaren: För stort fokus på skolan i förskolan

Stenkula: Sluta nedgradera leken i förskolan

Podcast: Hur fri är den fria leken?

4 sätt att få in leken i undervisningen