Så mycket planeringstid får lärare i förskola och fritidshem

Foto: Stock Adobe, Simon Hastegård.

Förskollärares och fritidshemslärares planeringstid ska regleras, enligt utredaren Bo Janssons förslag.

Regeringens utredare Bo Jansson vill att staten reglerar förskollärares och lärare i fritidshems planeringstid.
– Minst fem timmar i veckan ska avsättas till planering och efterarbete av undervisningen, ofta mer, säger Bo Jansson.

Bo Jansson lämnade på måndagen över ”Utredningen om minskad administration och om reglering av förskollärares och lärares tid” till skolministern Lotta Edholm (L). Han har under de senaste ett och ett halvt åren utrett hur förskollärares och lärares administrativa börda kan minskas till förmån för mer tid till arbetet med undervisningen och uppgifter som hör till den. 
Men även hur lärares och förskollärares undervisningstid – och tid till planering och uppföljning – kan regleras.

I utredningen föreslås bland annat att lärares och förskollärares hela undervisningsuppdrag definieras i skollagen. I beskrivningen av undervisningsuppdraget ska planering och uppföljning av undervisningen ingå.

Antalet timmar ska regleras

Bo Jansson vill också att regeringen i föreskrifter anger omfattningen av undervisningsuppdragets olika delar och att det i läroplaner speciellt anges att rektor ansvarar för att förskollärare och lärare ges förutsättningar att planera, genomföra och följa upp undervisningen.
– Jag föreslår att förskollärares och lärare i fritidshems tid till för- och efterarbete av undervisningen regleras av staten. Minst fem timmar i veckan ska avsättas till detta arbete. 

Minst fem timmar i veckan?
– Det är ett absolut minimum. Ofta behövs det mer tid. Jag vill betona att vårt förslag enbart gäller planering och efterarbete av den direkta undervisningen, inte annan verksamhet som förskolor och fritidshem bedriver och som också behöver planeras.

– När man bestämmer hur mycket tid som ska avsättas till för- och efterarbete av undervisningen ska det tas hänsyn till faktorer som antalet barn och elever som förskolläraren eller läraren möter i undervisningen, antalet elever som är i behov av särskilt stöd, antal förskollärare och lärare i grupperna, elev- och barngruppernas storlek och andra omständigheter av betydelse för elever och lärare, säger Bo Jansson. 

Varför föreslår du inte en reglering av barn- och elevgruppernas storlek?
– Utredningen hade inte det uppdraget. Jag tror dock att det kan vara viktigt att en sådan reglering sker. 

– Det behövs en ordentlig undersökning av elev- och barngruppernas storlek, mer omfattande än vad vi hade möjlighet att göra inom ramen för vår utredning. Uppdraget att utreda en reglering av lärares och förskollärares undervisningstid – och tid till planering och uppföljning – fick vi dessutom först på slutet.

Varför föreslår ni ingen reglering av lärares undervisningstid i förskola och fritidshem?
– Vi undersökte det ordentligt, men kom fram till att det inte är görbart. Att reglera undervisningstiden i skolan, där det är planerad schemalagd undervisning, är enklare än i förskolan och fritidshem där det på ett annat sätt sker både planerad och spontan undervisning.

Hur påverkas lärare i fritidshem som även undervisar i skolan om utredningens förslag blir verklighet?
– När de är i skolan gäller samma regler kring undervisningstid och tid till för- och efterarbete som för andra lärare.   

LÄS OCKSÅ:

Regeringens utredare: Lärares tid ska regleras

Förskollärarna hinner inte planera – behövs i barngruppen

Sju av tio lärare i fritidshem hinner inte planera

Sveriges Lärares krav: Förskollärarnas planeringstid ska regleras

En av tre kommuner har avtal om planeringstid

Här har alla fritidslärare åtta timmar planeringstid

Få mer planeringstid – 5 tips från experterna

Facklig seger: Så fick lärarna igenom ett lokalt avtal