Här skapar avlösare tid för planering

Ann Bengtsson har dottern Lo på ­Kärlekens förskola. Foto: Anders Andersson
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Förskolan

På Kärlekens förskola i Halmstad har både förskollärare och barnskötare schemalagd planeringstid. Dessutom finns det två avlösare som ställer upp de dagar det är dags för ordinarie personal att ha enskild planering.

Kärlekens förskola ligger i området Kärleken några kilometer norr om centrala Halmstad. Här tillbringar cirka 70 barn sina dagar tillsammans med 13 personal. Tidigare varierade det en hel del hur det såg ut med planeringstiden i kommunen. Men sedan tre år tillbaka finns rutiner för den pedagogiska utvecklingstiden. På Kärlekens förskola gäller sex timmar för förskollärare och fyra timmar för förskolans barnskötare.

– För mig som arbetat länge var avtalet väldigt välkommet, nu finns det tid avsatt i schemat för att kunna träffas i olika konstellationer, berättar rektor Agneta Ödmark, som även ansvarar för ytterligare en förskola i närområdet, Holms, som öppnade i augusti förra året.

I och med att det nya avtalet trädde i kraft 2017 har förskollärarna nu två timmars enskild planering. En dubblering av tiden jämfört med tidigare.

Agneta Ödmark är rektor på Kärlekens förskola i Halmstad. Foto: Anders Andersson

– Det gör jättestor skillnad. Nu kan vi gå på djupet och inte bara hasta igenom som förr. Det blir mer kvalitet nu, säger Maria Bernström, som arbetat inom samma förskoleområde i kommunen sedan sin examen för elva år sedan.

För en tid sedan var hon med på en utvärdering av det nya systemet där det framfördes en del kritik mot den utökade planeringstiden – att den tar tid från barnen. Men det håller Maria Bernström inte med om. Tvärtom.

– Ju mer kött på benen vi som personal får, desto mer får barnen tillbaka, säger hon.

Att även barnskötare har fyra timmars planeringstid, varav en timme för enskild planering ser rektor Agneta Ödmark som något klart positivt.

– Vi har två yrkeskategorier som arbetar hos oss och då tycker jag att det är bra att båda får tid, säger hon och Maria Bernström instämmer.

– Ja, det är viktigt att de också får vara delaktiga och får möjlighet till reflektion med mera, säger hon.  

Agneta Ödmark berättar att planeringstiden på förskolan är väldigt strukturerad nu för tiden, och i kommunens dokument ”Rutin för pedagogisk utvecklingstid i förskolan” framgår tydligt vad uppdraget innebär för både förskollärare och barnskötare, vilka mål som finns, vad pedagogisk utvecklingstid är – och vad det inte är.

Från vänster: Liza Mattsson, Agneta Ödmark och Karolina Eriksson Steen. Foto: Anders Andersson

– Jag känner att vi har fått det att fungera bra, och det uppskattas av personalen, säger Agneta Ödmark.

Att stressiga dagar känna att man lämnar sina kollegor i sticket när det är dags för enskild planering är en erfarenhet som många förskollärare delar. Men på Kärlekens förskola har man löst det med två planeringsavlösare.

– En är anställd här i verksamhetsområdet och en är kopplad till vikariepoolen. De kommer till oss på onsdagar då vi har enskild planering, och det är samma personer som återkommer varje vecka, vilket är guld värt. De har lärt känna både barnen och förskolans kultur, säger Maria Bernström och tillägger att hon nu kan slappna av och fokusera på planeringen i stället för att oroa sig över att det kanske är för få vuxna med barnen.  

Rektor Agneta Ödmark ser ytterligare en fördel med att det nu finns väl tilltagen tid för planering, reflektion och utveckling. Nämligen vid rekrytering av ny personal.

– De frågar om planeringstid vid nyanställningar och då är det fint att kunna berätta hur vi har det, det här är en fjäder i hatten för kommunen. 

Så är planeringstiden avtalad i din kommun

Den avtalade planeringstiden varirerar stort mellan olika kommuner. Klicka här för att se hur din kommun har gjort!