Uppfinner för att lösa världsproblemen
Hållbar utveckling Hallå där ... Hanna Heier, förskollärare på förskolan Björkbacken i Tumba, som låter barnen hitta på egna uppfinningar som kan lösa världsproblemen.
Hur kom det sig att ni började med det här?
– Jag jobbade tidigare i förskoleklass i många år och på den tiden fanns ett teknikprojekt för alla skolor i Sverige där man fick åka till Tekniska museet i Stockholm och ställa ut egna uppfinningar. Sedan några år tillbaka är det nedlagt men jag ville gärna fortsätta själv eftersom jag tycker att det är ett så bra arbetssätt. Så nu jobbar jag med 3–5-åringar med det här projektet.
Hur går ni tillväga?
– Vi håller på i ungefär två månader. Jag brukar börja med att fråga barnen vad teknik är för något. Oftast blir det tyst, men ibland säger de något som leder vidare till att vi pratar om fabriker, produktioner och olika apparater som till exempel en tv. Efter det öppnar vi olika apparater och tittar vad som finns i. Barnen brukar få gissa och rita vad som finns i innan vi börjar, sedan när vi har öppnat får de rita hur de såg ut egentligen. Efter det får de göra en prototyp av en egen maskin utifrån ett förbestämt tema. Som avslutning ställer vi ut alla barnens uppfinningar på Tumba bibliotek.
Barnen fick göra prototyper av sina uppfinningar som sedan ställdes ut på Tumba bibliotek. Just den här maskinen rengör vatten så att det ska gå att dricka.
Vad kan det vara för uppfinningar?
– Varje år har vi olika teman som handlar om behov och problem och så får barnen komma på något utifrån det. Förra året gjorde en flicka en maskin som byggde hus åt hemlösa och gav hundar åt ensamma människor. Det fanns också en robot som skulle hjälpa barn att ta sig till skolan. I år var det till exempel en maskin som gjorde leksaker till alla barn och en robot som gav föräldrar till ensamma barn. Maskinerna behöver inte fungera utan det är tanken som räknas.