Trivs i öppna förskolan

Den här artikeln publicerades ursprungligen på forskolan.se

Ewa Nylander i Täby ville arbeta med något annat än vanlig förskola, men ändå arbeta pedagogiskt. Hon sökte sig till öppna förskolan och trivs.

Vad är det bästa med att arbeta på öppna förskolan?

– Att det är en helt frivillig öppen verksamhet, vi har ingen inskrivning och man kan komma när det passar. Jag jobbar på två öppna förskolor i Täby kommun och möter mellan 350 och 450 familjer varje år vilket betyder en hel del möten – som jag älskar! Det är roligt att öppna förskolan blir en mötesplats för föräldrar, en fast punkt där det alltid finns någon att prata med och där de kan träffa nya och gamla bekanta. Vi främjar nya sociala nätverk på öppna förskolan, vi stödjer föräldrar i deras föräldraroll och det är roligt.

Varför valde du att arbeta på öppna förskolan?

– Jag jobbade i vanlig förskola förut men tyckte att barngrupperna blev för stora. Jag kunde inte med gott samvete säga till alla föräldrar att jag hade sett deras barn. Att arbeta pedagogiskt med små barn var ändå det jag ville och det kan jag här. Det är utvecklande att erbjuda gruppverksamhet i nära samarbete med de vuxna besökarna och deras barn.

Vilka åldrar har ni?

– Vi vänder oss till alla föräldrar med barn mellan 0 och 5 år, men de flesta är mellan 1 och 2 år. Ett par eftermiddagar i veckan har vi babygrupp för barn som är upp till ett år gamla.

Har du planeringstid?

– Ja, två timmar varje onsdag träffar jag de fem andra förskollärarna som arbetar i öppna förskolan i Täby och har möte och planerar. En gång i månaden träffar vi vår chef.

Följer ni ett speciellt schema?

– Varje dag har vi två sångsamlingar, en på förmiddagen för de lite äldre barnen och en på eftermiddagen för de yngre. På tisdagarna bakar vi oftast, på torsdagar har vi bild och form och på fredagar har vi uteverksamhet. Vi gör såklart utflykter också. Vi har också kurser i babymassage, hjärt- och lungräddning med mera.

Vad är svårast med att arbeta i öppna förskolan?

En gång i veckan öppnar ateljén.

– Det är att vara iakttagen hela tiden, föräldrarna eller andra närstående är ju med under hela besöket och ser oss. Jag måste hela tiden tänka att allting jag gör ska vara pedagogiskt och att vara ett föredöme för föräldrarna. I vanliga förskolan måste man förstås också vara pedagogisk hela tiden, men här visar jag mig för både barn och föräldrar.

Vad skulle du vilja lära dig mer om?

– Jag skulle vilja bli bättre på samtalsteknik, vi har ju möten med nya och gamla besökare hela tiden och pratar hela tiden med föräldrarna om deras barn och barnens utveckling. Vi har också samarbete med barnavårdscentralen och har bland annat kurser med familjer som får sitt andra, tredje eller fjärde barn. Anknytning är ett ämne jag tycker är intress­ant, det skulle jag vilja lära mig mer om. Många föräldrar har frågor också, mycket om hur man skapar en bra inskolning när barnet sedan ska börja i vanliga förskolan.

När mår du som bäst på jobbet?

– När det är mycket att göra, när alla pratar med alla. När jag lyckas skapa en trygg pedagogisk miljö för alla besökare, tillsammans med mina arbetskamrater.