Hej Carolin…

Den här artikeln publicerades ursprungligen på forskolan.se

Här möter du alltid en förskollärare som berättar om sig själv. Carolin Andersson brinner för att utveckla arbetet med teknik och naturvetenskap i Frida förskola i Vänersborg.

Som NT-utvecklare har du bland annat satt igång projektet ”De mäktiga fem” som enligt din kollega blev ”magiskt bra”. Berätta!

– Vi fokuserade på teknik och då är de mäktiga fem grunden: hjulet, lutande planet, skruven, hävstången och kilen. De redskapen användes redan när pyramiderna byggdes och gör oss fortfarande starkare, längre och mäktigare. Det tycker barnen är jätteintressant.

Det går jättebra att utforska grundläggande teknik på gården. Som att en skottkärra gör att vi klarar att flytta på tunga saker.

Vad gjorde ni?

– Barnen fick exempelvis pröva att lyfta stenar med hjälp av en hävstång och dra ut spikar med hjälp av en kofot. Samtidigt som de testar tekniken fysiskt, ute och i leken, sätter vi ord på det de gör, ställer frågor till barnen och svarar på deras funderingar. Det har lett till att vi alla lärt oss jättemycket.

Ni hade en annorlunda avslutning på projektet …

– Ja, vi märkte att barnens storasyskon blev intress­erade av det vi höll på med. Så vi bjöd in alla skolbarn från Frida skolor som fick komma och testa och höra våra barn berätta för dem om vad vi gjort och vad de lärt sig. Det blev väldigt imponerade.

Vilken är din nästa utmaning?

– Att se till att tekniken och naturvetenskapen lever kvar i det vi gör även när vi byter fokusområde, så att det inte bara blir något vi har gjort.

Hur länge har du varit förskollärare?

– I 21 år, både i förskola och förskoleklass och i kommunal och fristående verksamhet. Ibland har jag bytt jobb för att få närmare hem, ibland för att pröva något nytt.

Robotar fascinerar. Barnen på Carolin Anderssons förskola leker med dem och vill själva vara robotar.

Vad leker barnen i din förskola just nu?

– Robotar. Och djur. De leker med gosedjur och vill bli ansiktsmålade till djur. Barnen är i åldrarna 1–6 år. Ibland leker de ihop och ibland i olika grupper.

När skrattade du senast?

– I dag på fikarasten med mina kollegor. Man behöver skratta och vi försöker prata om roliga saker. Vi kan till exempel kolla på Youtubeklipp och berätta om dråpliga saker vi har varit med om.

Hur tror du att förskolan har utvecklats om fem år?

– Jag hoppas verkligen att man har insett fördelarna med mindre barngrupper. Barnen mår så mycket bättre av det även i sitt fortsatta liv. Och att miljöarbetet som pågår i många förskolor har gett effekt.

Till sist, har du något motto?

– Vi löser det! Men det kanske samtidigt är ett problem i vårt yrke, att vi löser för mycket.