Gjorde bok med barngruppen

Den här artikeln publicerades ursprungligen på forskolan.se

Rebecca Alm i Malmö har arbetat som förskollärare i två år. Förra våren gjorde hon och barngruppen en bok, som nu går att låna på biblioteket.

Rebecca Alm.

Ni gjorde en riktig bok, hur föddes den idén?

– Jag och mina kollegor Marina Erlström och Angelica Camara besökte biblioteket med barngruppen och barnen blev mer intresserade av böcker. Vi inredde ett eget bibliotek i källaren här i förskolan och var där ofta och läste böcker i olika genrer och talade om hur en bok blir till och vem som kan bli förfat­tare. Allt detta blev ett projekt som vi arbetade med under ganska lång tid och till slut ville barnen göra en egen bok.

Hur kom ni på vad den skulle handla om?

– Barnen fick komma med förslag på vad den skulle handla om. Sedan röstade vi och det blev dinosaurier. Barnen delades in i mindre grupper och varje grupp la till sin historia till berättelsen. Till slut blev det en bok som barnen också illustrerade själva. Titeln bestämde de också, först genom att komma med olika förslag och sedan genom att rösta, det gjorde de en och en bakom en skärm så att de inte skulle bli påverkade av sina kompisar. Titeln är Dinosauriernas äventyr och barnen fick varsitt exemplar av den, plus att den finns i två exemplar på biblioteket. Där hade vi också en utställning i våras och visade hela processen om hur boken kom till.

Barnen gjorde en riktig bok.

Det låter roligt, vad har ni fått för respons?

– Ja, det var väldigt roligt. Biblioteket har berättat att boken är utlånad ibland. Och barnen är förstås väldigt stolta över att det blev en bok på riktigt, som går att låna och att vi fick ha en utställning.

Varför utbildade du dig till förskollärare?

– Jag bestämde mig när jag vikarierade i förskolan tidigare eftersom jag tyckte att det var spännande och kändes meningsfullt. Jag ville göra skillnad i barnens liv, ge dem en bra vistelse i förskolan och en bra start i livet.

När mår du som bäst på jobbet?

– När jag får vara med barnen och när de tycker att det är roligt.

Hur ska man få fler unga att utbilda sig till förskollärare när det är så stressigt?

– Jag tror faktiskt inte att lönen är avgörande nu, utan man måste berätta om allt viktigt vi gör i jobbet och att det är så mycket kontakt med barn och även deras föräldrar. Berätta om att vi gör skillnad i barns liv. Man måste på något sätt också minska stressen och det gör man ju bland annat genom att det utbildas fler förskollärare.

Vad skulle du vilja lära dig mer om?

– Om barn med särskilda behov, jag kanske läser till specialpedagog om några år när jag har längre erfarenhet som förskollärare.

Vad är svårast i yrket?

– Att inte räcka till för barnen, det är svårt och stressigt.

Har du något favorittema i läroplanen?

– Jag är väldigt intresserad av barns inflytande i stort och smått. Jag tycker att barnen kan ha inflytande i alla situationer; de får till exempel säga nej till maten som serveras, om de äter något annat förstås. Men jag tror inte på att tvinga barn att äta.

Tidningen Förskolan fyller 100 i år, vad har du för relation till den?

– Jag tycker att det är en bra tidning som inspirerar mig och hjälper mig att få nya vyer i mitt arbete samt hjälper mig att utvecklas i min yrkesroll.