Elza Dunkels om oron över barns skärmtid
Profilen Möt internet- och pedagogikforskaren som vill lugna ner tonlänget kring barn och skärmar.
Elza Dunkels. Foto: Mattias Pettersson
Vad vill du nå ut med när du föreläser i förskolan?
– Att lugna ner tonläget kring barn och skärmar och ge tankeverktyg för att de som lyssnar på mig ska kunna göra sin grej bättre. När vi är mitt uppe i en pågående panik hakar många på den, av någon anledning många inom medicin. De är experter på sina saker, men just den här grejen är jag expert på. Jag kan se samhällsperspektiven, historiska perspektiv men också de barnrättsliga.
Vad kan motståndet mot barns skärmtid få för konsekvenser?
– Barnens tankar och intressen blir nedvärderade och vi får en ojämlik situation. Vissa har inte tillgång till internet hemma av ekonomiska eller ideologiska skäl. De riskerar också att bli offer för manipulatörer och ta kränkningar hårdare när de blir större.
Vad kan barn gå miste om när de inte får sitta vid skärmar?
– En sak jag har intresserat mig för på sistone är att ett-, två- och treåringar tittar på ”unboxing”-filmer på Youtube där andra barn öppnar paket med leksaker. Tittandet är ingenting vuxna har initierat, de ställer sig kallsinnigt till det här. Det är superintressant för jag kan inte komma på någon annan gång i historien då så små barn själva fått välja sin kulturkonsumtion.
Hur ska man hantera oron över skärmtid?
– När man tittar på ett barn som utför digital lek kan man jämföra det med att det här barnet sitter och läser en bok, bygger pussel eller något annat vi tycker är en normal aktivitet. Tänk – om barnet sitter i två timmar och bygger lego, blir jag lika störd av det?