
Ateljén är en kreativ mötesplats för skapande verksamhet.
Ateljén (vänstra bilden) är en kreativ mötesplats och i verkstaden (högra bilden) kan barnen snickra, såga, spika och bygga, berättar förskolläraren Sanna Hansson.
Pedagogiska tips Kabyssens förskola i Visby har under två år gjort en stor satsning på att främja lek och lärande utomhus. Zoner blev deras lösning.
När pedagogerna uppmärksammade att de inomhus erbjöd barnen mängder av olika material för utforskande och lärande, men att det inte såg ut så utomhus, föddes idén om att arbeta med zoner på gården. De ville jobba mer aktivt med undervisning ute, öka tillgängligheten av material och sprida ut pedagogerna bättre på gården. Gemensamma diskussioner tog fart om vilka typer av zoner de ville erbjuda utifrån läroplanens olika mål och hur gården bäst kunde delas in. Sen fick varje avdelning ansvara för ett område och barnen var delaktiga i starten.
Ateljén är en kreativ mötesplats för skapande verksamhet.
Kabyssens 1–6-åringar har just nu tillgång till verkstad, bibliotek, ateljé, trädgårdsland och labb. Fler zoner är på gång. Utrustning och material till alla zoner är dels framplockat ur förskolans gömmor, dels fyndat på loppisar och under ”bortskänkes” på Blocket. Engagemanget hos pedagogerna för att fynda material har varit stort.
På gårdens whiteboard sätts dagligen bilder upp på de zoner som är öppna och vilken pedagog som är där. Barnen väljer själva vilken zon eller miljö de vill leka och vara i. De vuxna ansvarar för att locka in och erbjuda styrda aktiviteter till de barn som vill det.
– Vi ser många fördelar med det här arbetssättet. Gården har blivit mer inbjudande och lockar till lek och lärande. Att vi pedagoger nu sprider ut oss har gjort oss mer närvarande och tillgängliga för barnens lek och utforskande, säger Sanna Hansson, förskollärare.
I dag är Kabyssens utemiljö uppdelad i zonerna ateljén, biblioteket, verkstaden, skogsgården, trädgårdslandet och labbet. Påbörjade projekt är vattenzon, musikzon och motorikzon.
Följ deras arbete på Instagram: forskola_visby.
Labbet.
1. Just nu finns sex olika zoner som används av förskolans alla fem avdelningar. Vi ville bli bättre på att erbjuda samma saker ute som inne och skapa goda förutsättningar för lärande och utveckling i utemiljön.
Vi ser att barnen gärna deltar i zonerna där det erbjuds aktiviteter och deras lärande har utvecklats mycket genom vår uteverksamhet.
2. Grunden till labbet var vårt projekt ”Världens små invånare” med fokus på insekter och fåglar.
Gårdens lekstuga, som sällan användes, blev ett perfekt ställe att starta labbet i. Tillsammans med barnen städade vi lekstugan och satte upp hyllor, fixade möbler och utrustning som behövdes. Nu finns material tillgängligt så att barnen kan undersöka insekter och annat spännande i naturen.
3. I vår verkstad kan barnen snickra, såga, spika och bygga. Vi hämtar spillvirke från ett byggvaruhus. På väggen har vi satt upp inspirationsbilder och olika byggbeskrivningar.
Utebiblioteket.
4. Utebiblioteket erbjuder både bilderböcker och faktaböcker. Soffan skänkte en privatperson till oss.
Vår gård har blivit mycket mer strukturerad och lättorienterad. Och nästan allt material här är tillgängligt på barnens nivå. Dessutom har det blivit mer gemenskap i förskolan mellan avdelningarna, berättar Sanna Hansson, förskollärare.
LÄS OCKSÅ:
Knepet som fick samlingen att lyfta
Pokémon fick fart på barnens språk
Mataffären fick fantasin att flöda
Krönika Hur kommer det sig att det fortfarande är så att vuxna som arbetar med att utbilda barn inte har förmågan att förstå att framgångsrikt ledarskap inte handlar om makt, utan om ömsesidig respekt? frågar sig Eva Lindström.
Pedagogiska tips Med förskollärarnas metod blir abstrakta begrepp begripliga för barnen.
Krönika Om man inte förstår vikten av att lärare behöver planera sin undervisning är man dåligt insatt i förskolans uppdrag, skriver Eva Lindström.
Podcast Hur lägger vi upp våra nyhetsbrev, vad är en bra längd för att så många som möjligt ska läsa och inte minst – vad ska vi skriva?
Forskning Barbro Westlund ser flera skäl att ge genren större utrymme vid högläsningen.
Krönika Ta leken på allvar, och vårda den, skriver Marie Eriksson.
Fokus Det här blir effekten av en budget baserad på skolpeng, alltså ett belopp per barn, säger LO-utredaren Johan Enfeldt.
Fokus Ingen förskola i Stockholm följer riktlinjerna för gruppstorlekar, menar förskolläraren.
Ledare Barnens reflexvästar hamnade i fokus efter den tragiska dödsolyckan i Umeå. Men problemen med säkerhet i förskolan är betydligt större än så visar vår granskning, skriver Sara Djurberg.
Fokus Sju av tio förskollärare uppger att de har svårt att klara tillsynen av barnen.
Fokus Här är fem sätt att påtala säkerhetsbrister på förskolan med stöd i lagar och förordningar.
Fokus Politikerna i Stockholm ska ta fram ett styrdokument för hur stora nya förskolor ska få vara och hur de ska utformas
Fokus Förskollärarna i forskaren Linda Pallas studie menar att resursbristen till och med skapar barn i behov av särskilt stöd.
Fokus Den norska förskolan ses av många som en förebild. Där finns normer om både förskollärartäthet och om hur många barn per anställd det ska vara.
Gästkrönika Mitt till synes enkla förslag för att råda bot på ensamheten och utanförskapet: Mer krut på det relationsskapande arbetet och därefter lite till! skriver förskolläraren Ingeborg Carlquist i en gästkrönika.
Podcast Hur prioriterar vi när arbetsbelastningen är hög, när tar vi hjälp och hur gör vi för att inte bränna ut oss? Det pratar vi om senaste avsnittet av podden Förskolan.
Krönika Plötsligt finns det, som Skolverket uttrycker det, inte längre ”några krav på att använda digitala lärverktyg” i förskolan. Och debatten som följer på detta blir som vanligt ganska enahanda, skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Friskolor Vi saknar insyn i om där finns utländska ägare som inte delar våra demokratiska värderingar, säger Lars Thornberg, Skolverket.
Forskning När förskollärare ska berätta om verksamheten för ledningen känner de sig osäkra och vågar inte ta upp problem, visar en ny studie.
Pedagogiska tips Det är jätteviktigt att barnen lär sig att tolka inte bara text utan också bilder och filmer från början, säger förskolläraren Kerstin Nordenstam.
Fackböcker Blygsel är inte problematiskt i sig självt, säger Jenny Jakobsson Lundin.
Dilemmat Jag upplever att många ammande mammor är oroliga för hur inskolningen ska gå. Kan barnet somna och tröstas utan amning? Hur pratar vi om amning i förskolan? skriver förskolläraren.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan breddar vi diskussionen om hållbar utveckling. Hur blir förskolan mer hållbar, vad är ett hållbart sätt att förhålla sig till arbetet – och hur lär och pratar vi med barnen om hållbar utveckling?
Fråga facket Kallt på förskolan – vår fackliga expert reder ut vad som gäller.
Pedagogiska tips Hela barngruppen målar en enorm tygmålning.
Reportage Förskollärarna på Morkullans förskola i Hjärnarp fick chansen att utveckla sin dansundervisning genom ett samarbete med forskare.
Yrkesroll Tre förskollärare om att jobba på sin fritid.
Planeringstid Regeringens utredare Bo Jansson vill att staten reglerar förskollärares och lärare i fritidshems planeringstid.
Arbetsmiljö – En megaförskola kan liknas vid en hönsgård och inte med en skolform, säger Farah Waly, vice ordförande Sveriges Lärare Stockholm.
Digitalisering ”Digitala lärverktyg ska användas med stor restriktivitet”, säger skolministern.
Krönika I ett så människointensivt arbete som vårt finns det dagar då man inte vill prata med en käft när man kommer hem. Då kommer sportlovet som en välsignelse, skriver Erik Stenkula.
Podcast Utbildar vi barn eller avlastar vi föräldrar, behöver vår status höjas och hur påverkar samhällets syn på förskolan vår relation till barn och vårdnadshavare?
Krönika Säg att jag haft ett år med en rörig barngrupp och inga vikarier, och att jag som ett svar på detta precis får nytt lönebesked: ”Du får ovanligt pyttigt påökt”, skriver Erik Stenkula.
Krönika De flesta förskollärare har långt mindre planeringstid än vad som är rimligt för att kunna skapa kvalitet i undervisningen.
Skolpolitik Skolverket: ”Huvudmännen behöver ta ett större ansvar för likvärdigheten.”
Pedagogiska tips Förskolläraren Kelly Mills Kallin lockar till lärande genom ”pedagogisk iscensättning”, ett begrepp som hon själv myntat.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om läroplanen och hur vi undervisar utifrån den.
Planeringstid De får varken tid eller mandat från rektor att ta sitt ansvar, säger Petra Hultqvist, ordförande i Skolformsföreningen förskolan, Sveriges Lärare.
Planeringstid Sveriges Lärare kräver en reglering av planeringstiden för förskollärarna i den pågående avtalsrörelsen. Hur mycket har inte preciserats, men 8–10 timmar per vecka har nämnts i diskussionerna.
Planeringstid När din planeringstid ryker är det viktigt att du frågar rektorn hur den ska tas igen, poängterar Elisabet Mossberg, arbetsmiljöexpert och tillförordnad förhandlingschef på Sveriges Lärare. Här är delar i avtal och styrdokument som du kan använda för att få den planeringstid som du har rätt till.
Planeringstid Nu har vi ett avtal och det ska följas, det är ingenting som går att välja bort, säger Johan Eckman, förskollärare och lokalt ombud i Sveriges Lärare.
Planeringstid Drygt en tredjedel av landets kommuner har avtal eller överenskommelser om förskollärarnas planeringstid, enligt Sveriges Lärares kartläggning. Men antalet timmar varierar stort: Mellan 2 och 8 timmar per vecka.
Planeringstid Ta eget ansvar och ta hjälp av facket om du inte når fram, säger förskolläraren Teresa Sundström.
Planeringstid Vi tar fram en miniminivå, en lägsta acceptabel nivå, säger utredaren Bo Jansson, som ska lämna sina förslag den 3 mars.
Arbetsmiljö Jag tror att det kan vara bra med en tuffare och vassare ton i debatten, säger förskolläraren och satirtecknaren Julia Sjöstedt.
Gästkrönika På enheten där jag jobbar har vi, innan större möten, börjat lyfta guldkorn från verksamheterna, skriver förskolläraren Ingeborg Carlquist.
Arbetsmiljö Ny rapport om stora barngrupper: 7 av 10 lärare har svårt att leva upp till tillsynsansvaret.
Podcast Får barnen leka Squid game, måste vi lyssna på Mello och hur länge ska vi egentligen dras med Anna och Elsa?
Krönika Nä, jag bara skojade lite. Dagisfröknar är vi allihopa och kommer troligen att förbli.
Fackligt Lärare i förskola, det är den nya titeln för alla som tidigare titulerats förskollärare.