Zoner på gården blev ett lyft för lärandet

Ateljén (vänstra bilden) är en kreativ mötesplats och i verkstaden (högra bilden) kan barnen snickra, såga, spika och bygga, berättar förskolläraren Sanna Hansson.

Kabyssens förskola i Visby har under två år gjort en stor satsning på att främja lek och lärande utomhus. Zoner blev deras lösning.

När pedagogerna uppmärksammade att de inomhus erbjöd barnen mängder av olika material för utforskande och lärande, men att det inte såg ut så utomhus, föddes idén om att arbeta med zoner på gården. De ville jobba mer aktivt med undervisning ute, öka tillgängligheten av material och sprida ut pedagogerna bättre på gården. Gemensamma diskussioner tog fart om vilka typer av zoner de ville erbjuda utifrån läroplanens olika mål och hur gården bäst kunde delas in. Sen fick varje avdelning ansvara för ett område och barnen var delaktiga i starten. 

Ateljén är en kreativ mötesplats för skapande verksamhet.

Kabyssens 1–6-åringar har just nu tillgång till verkstad, bibliotek, ateljé, trädgårdsland och labb. Fler zoner är på gång. Utrustning och material till alla zoner är dels framplockat ur förskolans gömmor, dels fyndat på loppisar och under ”bortskänkes” på Blocket. Engagemanget hos pedagogerna för att fynda material har varit stort.

Barnen väljer vilken zon de vill leka i 

På gårdens whiteboard sätts dagligen bilder upp på de zoner som är öppna och vilken pedagog som är där. Barnen väljer själva vilken zon eller miljö de vill leka och vara i. De vuxna ansvarar för att locka in och erbjuda styrda aktiviteter till de barn som vill det.

– Vi ser många fördelar med det här arbetssättet. Gården har blivit mer inbjudande och lockar till lek och lärande. Att vi pedagoger nu sprider ut oss har gjort oss mer närvarande och tillgängliga för barnens lek och utforskande, säger Sanna Hansson, förskollärare.  

Gårdens zoner

I dag är Kabyssens utemiljö uppdelad i zonerna ateljén, biblioteket, verkstaden, skogsgården, trädgårdslandet och labbet. Påbörjade projekt är vattenzon, musikzon och motorikzon. 

Följ deras arbete på Instagram: forskola_visby.

Så här jobbar vi i zonerna:

Labbet.

1. Just nu finns sex olika zoner som används av förskolans alla fem avdelningar. Vi ville bli bättre på att erbjuda samma saker ute som inne och skapa goda förutsättningar för lärande och utveckling i utemiljön.

Vi ser att barnen gärna deltar i zonerna där det erbjuds aktiviteter och deras lärande har utvecklats mycket genom vår uteverksamhet.

2. Grunden till labbet var vårt projekt ”Världens små invånare” med fokus på insekter och fåglar.

Gårdens lekstuga, som sällan användes, blev ett perfekt ställe att starta labbet i. Tillsammans med barnen städade vi lekstugan och satte upp hyllor, fixade möbler och utrustning som behövdes. Nu finns material tillgängligt så att barnen kan undersöka insekter och annat spännande i naturen. 

3. I vår verkstad kan barnen snickra, såga, spika och bygga. Vi hämtar spillvirke från ett bygg­varuhus. På väggen har vi satt upp inspirationsbilder och olika bygg­beskrivningar.

Utebiblioteket.

4. Utebiblioteket erbjuder både bilderböcker och faktaböcker. Soffan skänkte en privatperson till oss.

Vår gård har blivit mycket mer strukturerad och lättorienterad. Och nästan allt material här är tillgängligt på barnens nivå. Dessutom har det blivit mer gemenskap i förskolan mellan avdelningarna, berättar Sanna Hansson, förskollärare.

LÄS OCKSÅ:

Knepet som fick samlingen att lyfta

Pokémon fick fart på barnens språk

Mataffären fick fantasin att flöda

Lyssna på Förskolan här!