Tre förskollärare om vad de ser fram emot i vår
Förskollärarna Annika Levin, Katarina Westerlund och Jonna McManus berättar om vilka kulturaktiviteter de planerar i vår.
Panelen Vad händer på förskolorna i vår? Förskollärarna ser fram emot att ställa ut på galleri och förbereda barnen för förskoleklass.
Annika Levin, Töttefällevägens förskola på Donsö, Göteborg
Annika Levin, förskollärare på Töttefällevägens förskola på Donsö i Göteborg.
1. Ska ni på förskolan ha någon speciell satsning i vår?
– Vi ska läsa boken ”Undervisa utomhus” (av Lina Karlström) och utveckla vårt arbete på förskolegården. Under åren har våra avdelningar hittat sätt att erbjuda barnen en rolig utomhusmiljö. Vi har haft speciella ”gårdsdagar” då våra arbetslag planerat och arrangerat aktiviteter med olika teman, bland annat Pippi Långstrump, Alfons Åberg och Tivoli.
2. Har ni några kulturaktiviteter inplanerade under terminen?
– Eftersom vi hör till Göteborgs kommun och förskolan just nu är i en tuff ekonomisk period, som resulterar i en väldigt ”tight” personalorganisation, är det svårt att få till kulturaktiviteter som innebär att vi reser från ön. Vi får hoppas på att något ordnas i vår närmiljö.
3. Vad ser du mest fram emot i vår på jobbet?
Vi ska traditionsenligt i maj tillsammans med andra förskolor ställa ut våra processer i något estetiskt uttryckssätt på ett lokalt galleri. Alltid lika spännande och på samma gång ovisst, eftersom vi följer barnens intresse och processer och aldrig vet vad det skall bli.
Katarina Westerlund, förskolan Myran, Visby
Katarina Westerlund, förskollärare på förskolan Myran i Visby på Gotland.
1. Ska ni på förskolan ha någon speciell satsning i vår?
– Vi kommer att jobba vidare med ett övergripande projekt inom litteracitet som sträcker sig över våra tre avdelningar. Vi jobbar efter ett pedagogiskt årshjul och arbetar med barnen i små grupper där vi kan se och uppmärksamma de yngre barnens intresse och nyfikenhet när de närmar sig skriftspråkets och symbolernas värld.
2. Har ni några kulturaktiviteter inplanerade under terminen?
– När vi jobbar med de yngsta barnen på förskolan välkomnar vi kulturella inslag som kommer ut till oss. Vi har bland annat haft Gotlandsmusiken på besök där vi fick möjlighet att pröva på instrument och sång. Vibrationsverket, som erbjuder barnen en blandning av cirkus, balanskonst, dans, ljud och musik, har också besökt oss.
3. Vad ser du mest fram emot i vår på jobbet?
– Ljuset som våren kommer med. Samt att få komma i väg längre stunder i skogen med barnen. Det finns många ställen att gå till här i området där vi kan upptäcka och utforska naturen och djuren med barnen. Vi kan förundras tillsammans med barnen hur naturen vaknar till liv igen efter vintern.
Jonna McManus, förskolan Kardborren, Gävle
Jonna McManus, förskollärare på förskolan Kardborren i Gävle.
1. Ska ni på förskolan ha någon speciell satsning i vår?
Vi har motorik som konstant prioriterat mål. Där använder vi oss av plattformen ”Generation pep förskola”. I detta tema ingår att vi åker skridskor, har simskola samt kontinuerliga utflykter till närliggande skog.
2. Har ni några kulturaktiviteter inplanerade under terminen?
Furuviksparken och/eller Högbo bruk brukar vi besöka med de äldsta barnen under vårterminen. Även skridskor och simskola tänker vi ryms i kulturbegreppet. Sång och musik har också stort utrymme i vår verksamhet genom luciafirande och sommarfest.
3. Vad ser du mest fram emot i vår på jobbet?
Då jag följt "mina" barn sedan inskolning och nu ska förbereda dem inför skolstart är det mycket spännande som händer under vårterminen.
LÄS OCKSÅ:
Granskning: Laddat ord delar förskollärarna
Eriksson: Goda berättelser är grunden för språkförståelse
Deras dramatiseringar lär de yngsta om samarbete