Här är det barnen som leder samlingarna!
Regndroppens barngrupp har alltid uppskattat samlingen, enligt de vuxna, och att barnen nu inspirerats till att leda egna samlingar ser pedagogerna som ett gott betyg.
Pedagogiska tips Sedan ett par månader håller 3–6-åringarna på avdelningen Regndroppen egna samlingar för sina kompisar varje eftermiddag. Häng med!
Det hela började med att ett barn på avdelningen Regndroppen, på Bromeliusgatans förskola i Göteborg, frågade om han fick låna en sagopåse och hålla i en egen samling före mellanmålet. Självklart fick han göra det. Barnet som skulle hålla i samlingen ville inte att pedagogerna skulle vara med, så de fick hålla lite koll genom glasrutan i dörren i stället. Och wow, vilken samling det blev! Barnen kom och satte sig i en ring. Sedan ledde han samlingen, gick runt och lät kompisarna få känna på sakerna i påsen och berättade hela sagan om Bockarna Bruse.
Figurer ger stöd i berättandet av sagan Bockarna Bruse.
Barnen var entusiastiska och när de ville fortsätta kände pedagogerna att ”ja, varför inte?”.
Fler vågade hålla i samlingen
De barn som vill leda en samling kan välja mellan tre olika sagopåsar som stöd. Här har bjudits på sagor om Pippi, Sagan om vanten, Petter och hans fyra getter och sånger om Maya Piraya och Bonden Per Olsson. De äldre barnen peppar de yngre. Och flera barn som inte trodde att de skulle våga ville till slut prova på. Alla samlingar är olika och alla gör olika. Inget är rätt eller fel.
– Det bästa med det här projektet är att vi ser att barnen växer i självförtroende och det svetsar samman gruppen och gör att de vågar berätta för varandra. Sedan är det härligt att det blir lite som en hemlig sak som inte ”fröknarna” är med på. Men ändå såklart har koll på, säger förskolläraren Anders Holtäng.
Språk- och sagopåsar
Vi valde att inte göra det för stort och avancerat och började med att skapa påsar av saker som vi redan hade i förskolan. På loppisar är det lätt att hitta figurer och rekvisita. Och det finns fantastiska Facebookgrupper där folk stickar och virkar figurer till sagopåsar.
På barnens initiativ leder de eftermiddagssamlingar fyra dagar i veckan. Vi pedagoger hör med barnen vilka som vill hålla i veckans samling och fördelar dagarna. De jobbar ofta i par. Påsarna i sig är en förberedelse för barnen. Det är material som de känner igen eftersom vi använt dem på de vuxenledda samlingarna. Men det händer också att barnen berättar helt fritt. Det är upp till den eller dem som håller i samlingen. Det är häftigt att se relationen mellan ”publiken” och den som håller i samlingen, säger Anders Holtäng.
Så leder barnen samlingarna
1. På barnens initiativ leder de eftermiddagssamlingar fyra dagar i veckan. Vi pedagoger hör med barnen vilka som vill hålla i veckans samling och fördelar dagarna. De jobbar ofta i par. Påsarna i sig är en förberedelse för barnen. Det är material som de känner igen eftersom vi använt dem på de vuxenledda samlingarna. Men det händer också att barnen berättar helt fritt. Det är upp till den eller dem som håller i samlingen. Det är häftigt att se relationen mellan ”publiken” och den som håller i samlingen, säger Anders Holtäng.
2. På Regndroppen finns tre påsar att välja på: sago-, lek- eller sångpåsen. Vi byter innehåll i en påse varje vecka, så att det blir lite variation över tid. Under en treveckorsperiod blir det tre helt nya påsar.
3. Vi fyller påsarna med figurer och material som stödjer barnens berättande. Och väljer innehåll som de redan har lite förkunskap om, även om barnen sedan kanske ändå väljer att improvisera. Det är barnet som äger situationen!
4. De barnledda samlingarna utvecklar språket, berättandet och att fantisera och beskriva. Dessutom får de träning på att ha en början, en mitt och ett slut på en berättelse. Och de får känna att de klarar av saker, de är självständiga individer som kan berätta, leda, återberätta och ha roligt ihop.
5. I påsen fanns en silverburk. Burken innehöll en annan burk som innehöll en annan burk … Hur många är det? Det blev matematik och form. Flickan tog hjälp av kompisarna för att räkna burkarna. Och vad fanns längst in?
LÄS OCKSÅ:
Pokémon fick fart på barnens språk
Tre förskollärare om lov i förskolan
Petra lyfter sången i förskolan