Barnens tolkningar av Chagall – vilken färgfest!

Foto: Stensjöns förskola

Till tonerna av operan ”Trollflöjten” målade hela barngruppen gemensamt en enorm tygmålning. Förskolan Stensjöns egen parafras på Chagalls takfresk från Garnieroperan i Paris.

Vi gör ett återbesök på Stensjöns förskola i Mölndal, där barnen haft ett projekt om konstnären Marc Chagall. Häng med in och bli inspirerad!

På avdelningen Solägget har de haft ett kreativt tema om konstnären Marc Chagall. Det pedagogerna fastnade för var det skeva, operfekta, drömlika och oväntade uttrycket hos Chagall. Konst som inte ger prestationsångest! Dessutom var han en bred konstnär som målade, skulpterade, illustrerade böcker, samt gjorde scenkostymer och glasmålningar. Perfekt om man vill prova på många olika uttryck med barnen.

Projektet startade med att förskolans figur ”Sagotjuven” kom med konstböcker om Chagall. Barnen fick också med hjälp av projektor se konstverken i storformat. De upptäckte då återkommande motiv som flygande fiskar, havsvarelser och cirkusar.

Foto: Stensjöns förskola

Chagalls flygande fiskar återskapas med hjälp av återbruksmaterial.

Operamusik och flygande fiskar

Med hjälp av aluminiumfolie, toarullar och annat återbruksmaterial formade barnen egna fiskar som monterades i takmobiler och flög precis som de sett på tavlorna. Barnen gjorde också ett eget akvarium med koraller och fiskar. Chagalls enorma takfresk på Garnieroperan i Paris inspirerade barngruppen att göra en egen tolkning.

Foto: Stensjöns förskola

Målningen blev på flera meter i diameter och hänger på väggen.

Ett stort runt tygstycke tejpades fast på golvet och till tonerna av operamusik målade barnen först fyra olika färgfält med svampar. Nästa steg var att med flaskfärg fritt måla olika symboler och annat de mindes från Chagalls konst. Barnen blev själva rätt imponerade av sin jätteduk.

– Det blev till att skrubba golvet rejält eftersom vi tejpat fast tyget med silvertejp. Men det var det värt, säger förskolläraren Emma Gustafsson.

Förskollärarna om hur temat tog form:

Foto: Stensjöns förskola

Fiskarna flyger precis som i konsten.

1. ”Vi introducerade temat för barnen genom vår figur ”Sagotjuven” som är en bläckfisk spelad av Emma Gustafsson. Sagotjuven hade med sig flera konstböcker om Marc Chagall och projicerade även hans tavlor på väggen.”

2–3. ”Barnen noterade att flygande fiskar var återkommande i Chagalls målningar. Med hjälp av återbruksmaterial, toarullar och aluminiumfolie fick barnen forma egna fiskar och sedan måla dem. De monterades i takmobiler och blev flygande fiskar precis som i konsten.”

4. ”Ett större gemensamt projekt för barngruppen blev deras egen tolkning av Chagalls stora takfresk på Garnieroperan i Paris. Fresken innehåller fyra stora färgfält inspirerade av olika operor. Till tonerna av ”Trollflöjten” arbetade flera barn samtidigt med att måla färgfälten med tvättsvampar. I nästa steg använde de flaskfärg och målade dit detaljer och symboler de sett i Chagalls konst.”

5. ”Målningen blev flera meter i diameter med målad ram i guldfärg och en rund spegel i mitten som pricken över i. Barnen blev själva rätt imponerade av sitt gemensamma verk!”

”Vi måste inte veta vart vi ska i skapandets värld, utan det kan få vara fokus på skapandeprocessen. Inga idéer är fel, vi delar bara med oss av vårt inre landskap när vi skapar eller reflekterar kring konst tillsammans”, menar pedagogerna på Stensjöns förskola.

Många olika material

I det här projektet erbjöd pedagogerna mängder med olika material och tekniker att skapa av. Barnen fick göra egna skulpturer, måla på glasburkar, samt tillverka färgglada fiskar och koraller. En kubformad fotpall fick nytt liv när de klädde den i vitt tyg och målade dit oxar, sjöjungfrur och ”en ledsen fisk med sjögräs runt”.