
Chagalls flygande fiskar återskapas med hjälp av återbruksmaterial.
Till tonerna av operan ”Trollflöjten” målade hela barngruppen gemensamt en enorm tygmålning. Förskolan Stensjöns egen parafras på Chagalls takfresk från Garnieroperan i Paris.
Pedagogiska tips Vi gör ett återbesök på Stensjöns förskola i Mölndal, där barnen haft ett projekt om konstnären Marc Chagall. Häng med in och bli inspirerad!
På avdelningen Solägget har de haft ett kreativt tema om konstnären Marc Chagall. Det pedagogerna fastnade för var det skeva, operfekta, drömlika och oväntade uttrycket hos Chagall. Konst som inte ger prestationsångest! Dessutom var han en bred konstnär som målade, skulpterade, illustrerade böcker, samt gjorde scenkostymer och glasmålningar. Perfekt om man vill prova på många olika uttryck med barnen.
Projektet startade med att förskolans figur ”Sagotjuven” kom med konstböcker om Chagall. Barnen fick också med hjälp av projektor se konstverken i storformat. De upptäckte då återkommande motiv som flygande fiskar, havsvarelser och cirkusar.
Chagalls flygande fiskar återskapas med hjälp av återbruksmaterial.
Med hjälp av aluminiumfolie, toarullar och annat återbruksmaterial formade barnen egna fiskar som monterades i takmobiler och flög precis som de sett på tavlorna. Barnen gjorde också ett eget akvarium med koraller och fiskar. Chagalls enorma takfresk på Garnieroperan i Paris inspirerade barngruppen att göra en egen tolkning.
Målningen blev på flera meter i diameter och hänger på väggen.
Ett stort runt tygstycke tejpades fast på golvet och till tonerna av operamusik målade barnen först fyra olika färgfält med svampar. Nästa steg var att med flaskfärg fritt måla olika symboler och annat de mindes från Chagalls konst. Barnen blev själva rätt imponerade av sin jätteduk.
– Det blev till att skrubba golvet rejält eftersom vi tejpat fast tyget med silvertejp. Men det var det värt, säger förskolläraren Emma Gustafsson.
Fiskarna flyger precis som i konsten.
1. ”Vi introducerade temat för barnen genom vår figur ”Sagotjuven” som är en bläckfisk spelad av Emma Gustafsson. Sagotjuven hade med sig flera konstböcker om Marc Chagall och projicerade även hans tavlor på väggen.”
2–3. ”Barnen noterade att flygande fiskar var återkommande i Chagalls målningar. Med hjälp av återbruksmaterial, toarullar och aluminiumfolie fick barnen forma egna fiskar och sedan måla dem. De monterades i takmobiler och blev flygande fiskar precis som i konsten.”
4. ”Ett större gemensamt projekt för barngruppen blev deras egen tolkning av Chagalls stora takfresk på Garnieroperan i Paris. Fresken innehåller fyra stora färgfält inspirerade av olika operor. Till tonerna av ”Trollflöjten” arbetade flera barn samtidigt med att måla färgfälten med tvättsvampar. I nästa steg använde de flaskfärg och målade dit detaljer och symboler de sett i Chagalls konst.”
5. ”Målningen blev flera meter i diameter med målad ram i guldfärg och en rund spegel i mitten som pricken över i. Barnen blev själva rätt imponerade av sitt gemensamma verk!”
”Vi måste inte veta vart vi ska i skapandets värld, utan det kan få vara fokus på skapandeprocessen. Inga idéer är fel, vi delar bara med oss av vårt inre landskap när vi skapar eller reflekterar kring konst tillsammans”, menar pedagogerna på Stensjöns förskola.
I det här projektet erbjöd pedagogerna mängder med olika material och tekniker att skapa av. Barnen fick göra egna skulpturer, måla på glasburkar, samt tillverka färgglada fiskar och koraller. En kubformad fotpall fick nytt liv när de klädde den i vitt tyg och målade dit oxar, sjöjungfrur och ”en ledsen fisk med sjögräs runt”.
Yrkesroll Tre förskollärare om att jobba på sin fritid.
Arbetsmiljö – En megaförskola kan liknas vid en hönsgård och inte med en skolform, säger Farah Waly, vice ordförande Sveriges Lärare Stockholm.
Krönika I ett så människointensivt arbete som vårt finns det dagar då man inte vill prata med en käft när man kommer hem. Då kommer sportlovet som en välsignelse, skriver Erik Stenkula.
Podcast Utbildar vi barn eller avlastar vi föräldrar, behöver vår status höjas och hur påverkar samhällets syn på förskolan vår relation till barn och vårdnadshavare?
Krönika Säg att jag haft ett år med en rörig barngrupp och inga vikarier, och att jag som ett svar på detta precis får nytt lönebesked: ”Du får ovanligt pyttigt påökt”, skriver Erik Stenkula.
Krönika De flesta förskollärare har långt mindre planeringstid än vad som är rimligt för att kunna skapa kvalitet i undervisningen.
Skolpolitik Skolverket: ”Huvudmännen behöver ta ett större ansvar för likvärdigheten.”
Pedagogiska tips Förskolläraren Kelly Mills Kallin lockar till lärande genom ”pedagogisk iscensättning”, ett begrepp som hon själv myntat.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om läroplanen och hur vi undervisar utifrån den.
Planeringstid De får varken tid eller mandat från rektor att ta sitt ansvar, säger Petra Hultqvist, ordförande i Skolformsföreningen förskolan, Sveriges Lärare.
Planeringstid Sveriges Lärare kräver en reglering av planeringstiden för förskollärarna i den pågående avtalsrörelsen. Hur mycket har inte preciserats, men 8–10 timmar per vecka har nämnts i diskussionerna.
Planeringstid När din planeringstid ryker är det viktigt att du frågar rektorn hur den ska tas igen, poängterar Elisabet Mossberg, arbetsmiljöexpert och tillförordnad förhandlingschef på Sveriges Lärare. Här är delar i avtal och styrdokument som du kan använda för att få den planeringstid som du har rätt till.
Planeringstid Nu har vi ett avtal och det ska följas, det är ingenting som går att välja bort, säger Johan Eckman, förskollärare och lokalt ombud i Sveriges Lärare.
Planeringstid Drygt en tredjedel av landets kommuner har avtal eller överenskommelser om förskollärarnas planeringstid, enligt Sveriges Lärares kartläggning. Men antalet timmar varierar stort: Mellan 2 och 8 timmar per vecka.
Planeringstid Ta eget ansvar och ta hjälp av facket om du inte når fram, säger förskolläraren Teresa Sundström.
Planeringstid Vi tar fram en miniminivå, en lägsta acceptabel nivå, säger utredaren Bo Jansson, som ska lämna sina förslag den 3 mars.
Arbetsmiljö Jag tror att det kan vara bra med en tuffare och vassare ton i debatten, säger förskolläraren och satirtecknaren Julia Sjöstedt.
Gästkrönika På enheten där jag jobbar har vi, innan större möten, börjat lyfta guldkorn från verksamheterna, skriver förskolläraren Ingeborg Carlquist.
Arbetsmiljö Ny rapport om stora barngrupper: 7 av 10 lärare har svårt att leva upp till tillsynsansvaret.
Podcast Får barnen leka Squid game, måste vi lyssna på Mello och hur länge ska vi egentligen dras med Anna och Elsa?
Krönika Nä, jag bara skojade lite. Dagisfröknar är vi allihopa och kommer troligen att förbli.
Fackligt Lärare i förskola, det är den nya titeln för alla som tidigare titulerats förskollärare.
Krönika Nu vill skolministern se till att fler blir behöriga till gymnasiet, genom att slopa F-betyget. Vad sägs om att i stället ta tag i de verkliga problemen? skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi om att tappa tron på sig själv och sin egen förmåga som förskollärare. Vad är det inom vårt yrke som skapar självtvivel, hur tar vi hjälp från andra och vad kan man göra på egen hand när självförtroendet tryter?
Forskning För barnen överväger fördelarna, konstaterar Emma Franzén, landskapsarkitekt och utredare på Folkhälsomyndigheten.
Krönika Det spelar alltså ingen roll om jag vägrar. Då går man bara högre upp i leden, frågar någon annan, skriver Eva Lindström efter kammarrättens dom i Göteborg.
Fråga facket Förskolläraren funderar på att söka jobb i förskoleklass och undrar om för- och nackdelarna med ferietjänst kontra semestertjänst.
Dilemmat ”Det gnager i hjärta och huvud på kvällar och helger över allt man INTE hann med på ett bra sätt under arbetsdagen. Hur ska jag hantera samvetsstressen?” undrar förskolläraren.
Podcast Hur kommer det sig att vuxenklungor bildas när vi är på gården? I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om fenomenet med Lina Karlström.
Lärarpriser Förskolan borde lyftas varje dag. Gör vi på rätt sätt och följer barnkonventionen så kan vi förändra så mycket, säger förskolerektorn Anette Bergmasth, vinnare av Childhoodpriset 2024.
Krönika Som vanligt vill man ha en enkel lösning, och här är den, ta bort västarna, skriver Eva Lindström.
Säkerhet Ses som en försiktighetsåtgärd: ”Det har kommit en del frågor från oroliga vårdnadshavare”
Forskning I stället för att prata svenska eller sitt förstaspråk märkte vi att de använda engelska som de snappat upp på Youtube och från olika tv-program, säger Ellenor Björnlund, rektor på Sunnadals förskolor.
Undervisning Vi bad tre förskollärare svara på vilka verktyg de inte klarar sig utan.
Podcast Eva Lindström och ateljeristan Joakim Pettersson berättar hur de använder pedagogisk dokumentation för att utveckla sin undervisning.
Krönika Handen upp alla som hört föräldrar ”klaga” på att deras barn är så himla mammigt. Jag hör det typ hundra gånger i veckan, av både personal och föräldrar, skriver Eva Lindström.
Arbetstid Som första förskola i Danmark införde Treklövern för ett par år sedan fyradagarsvecka.– Jag har så mycket mer tid nu, säger förskolläraren Fatima Siddiqi.
Så gör vi Att läsa och sedan diskutera bokens olika kapitel tillsammans är ett väldigt gynnsamt arbetssätt samtidigt som man får fördjupa sig och utveckla sin kunskap, säger förskolläraren Suzanne Folcke.
Arbetsmiljö Vi kommer att lyssna in olika intressegrupper, säger utredaren Eva Broström.
Arbetsbelastning Sysslorna ingår inte i vårt avtalsområde och vi måste protestera mot att de blir fler, säger Pia Rizell, andre vice ordförande i Sveriges Lärare.
Krönika Någon minister pratade om hur himla viktigt det är att lyssna på barnen, verkligen lyssna på vad barnen säger. Jag kräktes lite i munnen, skriver Eva Lindström.
Arbetsmiljö Det här öppnar möjligheter att förbättra villkoren och arbetsmiljön för landets förskollärare, säger Sveriges Lärares ordförande Anna Olskog.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan diskuterar vi det skolförberedande arbetet.
Förskolans yngsta Att få barn blöjfria handlar i första hand om barnens hälsa och utveckling, säger förskolläraren Sara Eliasson.
Förskolans yngsta Jag vill synliggöra vad undervisning för de yngsta kan innebära, säger förskolläraren Sara Eliasson.
Förskolans yngsta Det finns ett syfte med allt som finns framme, och vi passar på att undervisa på ett lekfullt sätt när barnen visar intresse för något, säger förskolläraren Sara Eliasson som tipsar om hur hon skapar lärmiljöer för de yngsta.
Förskolans yngsta Det är viktigt att verksamheten då matchas med rätt förutsättningar, säger Pia Rizell, Sveriges Lärare.
Förskolans yngsta I våra studier, med förfinade instrument, ser vi frön till mycket redan hos de allra minsta, säger Gustaf Gredebäck, professor i utvecklingspsykologi.
Förskolans yngsta De sex Babblarna var till god hjälp under de allra yngsta barnens första år på Von Bahrs förskola i Uppsala.
Förskolans yngsta Det gäller att invänta barnen i samtalet, även om de bara kan några få ord, säger Ingrid Pramling Samuelsson, professor i förskolepedagogik vid Göteborgs universitet.