Ge tid för sång- och danslekar – viktigare än man kanske tror
Pedagogik Förra årets Ulla-Britta Bruun-stipendiat Eva von Unge har som lekentusiast och förskollärare under 40 år gett rörelse stort utrymme – ”det genererar så mycket förmågor och utveckling i leken”.
Eva von Unge
Genom olika lekar byggs muskulaturen upp samtidigt som barnen får öva upp sådant som snabbhet och uthållighet. Dessutom kan de få träna på sin förmåga att göra tvära vändningar och hastiga stopp.
– Det handlar om att lära sig att ha kontroll på kroppen, helt enkelt. Rörelse är liv, lust, glädje och harmoni. Det märks så väl på barnen när de har fått ta ut sig ordentligt. När det är dags att gå in finns välbefinnandet där, leende barn med harmoni i kroppen, säger Eva von Unge, som nyligen gått i pension men regelbundet hoppar in som vikarie i förskolan.
Hon påpekar att det är viktigt att erbjuda ett komplement till allt stillasittande vid paddan och liknande. Jaga-lekar brukar vara populära. Det skapar spänning samtidigt som barnen får utlopp för sin fysiska förmåga, förklarar hon. Samtidigt får både kroppens organ och muskler vad de behöver.
Särskilt bra med utomhuslek
Helst av allt leker hon utomhus med barnen, och berättar att hon nyligen läste en undersökning från Stockholms stad om hur just rörelse utomhus är extra effektivt.
– Det framkom att utomhusvistelse genererar bättre aktivitet än om man är inomhus.
Eva von Unge konstaterar att rörelse och lek utomhus även kan bli ett fint mottagande när barnen kommer till förskolan vid lämning.
– Jag har haft ringlekar ute redan på morgonen och bjudit in barnen i leken allt eftersom de kommer, det mildrar också eventuella separationsproblem. Föräldrar brukar säga att det fungerar extra bra att lämna när det erbjuds ett sådant lekfullt mottagande, säger Eva von Unge och tillägger att ringlekar lämpar sig extra bra eftersom barn i alla åldrar kan vara med.
Aktiviteter på lappar
En annan lek hon rekommenderar för att få fart på barnen är något hon kallar för Energipiller. Idén fick hon från ett tv-program med Anders Hansen. Lappar med olika slags aktiviteter läggs i en låda och sedan får en i taget ta en lapp och utföra uppgiften som står där.
– Det kan vara sådant som att hoppa på ett ben under en viss tid eller att studsa på stället. Jag har märkt att jag får med mig flickorna på ett annat sätt i den leken, de rör sig ju i regel mindre annars. Men med Energipiller brukar det faktiskt vara de som är mest angelägna. Barnen kallar leken för ”att gå på gymmet”, och de föreslår ofta själva att vi ska ta fram lådan och kompletterar gärna med egna roliga rörelser.
Långt ifrån alla förskolor planerar för rörelse, säger Eva von Unge, men hon har ett förslag:
– Alla förskolor borde ha en skriven policy om rörelse! Det behövs.
Läroplanen om rörelse
”Barnen ska få förutsättningar att utveckla en allsidig rörelseförmåga genom att ges möjlighet att delta i fysiska aktiviteter och vistas i olika naturmiljöer. Utbildningen ska ge barnen möjlighet att uppleva rörelseglädje och därigenom utveckla sitt intresse för att vara fysiskt aktiv.” (Lpfö18)
Alla artiklar om rörelse
LÄS ÄVEN
Lärarlöner 2022: Så mycket tjänar förskollärare där du bor
Knepet för att få högre lön – men systemet tar vårt samvete som gisslan
Högläsning: låt barnen känna längtan