Förskolan där lugn och återhämtning är allt

Frida Håkansson, Maria Svensson och Helena Axelsson jobbar mycket utomhus. Foto: Emelie Asplund
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Förskolan

Genom att prioritera återhämtning ser det lantliga föräldra­kooperativet Bybarna i Ubbhult till att både stora och små mår bra och orkar med dagen.

Varför är återhämtning viktigt för er?
– Vi lever i en intensiv värld med många intryck, samtidigt som Ubbhult  är en pendlingsort, många föräldrar jobbar i Göteborg och barnen har ofta långa dagar, säger förskolläraren Maria Svensson. Därför jobbar vi hela tiden aktivt med återhämtning och vila. Vårt mål är att alla ska ha möjlighet till återhämtning under dagen, att få ladda batterierna på sitt eget sätt. Alla återhämtar sig nämligen inte på samma vis, alla barn gillar inte att ligga på en madrass och lyssna på en bok.

Maria Svensson

Ålder: 36 år.
Bor: I Ubbhult.
Gör: Förskollärare på avdelningen Ekorren.
Bäst med yrket: ”Barnen såklart!”
Mest fascinerad av: ”Att få ta del av barnens tankar i samtal och lek.”

Hur gör ni, rent konkret?
– Vi börjar lugnt och behagligt på morgonen med mysbelysning, lite skön musik och lugna aktiviteter. Till måltiderna sprider vi ut oss så att det blir gott om plats runt och mellan borden. Vi sitter om möjligt i olika rum eller äter i omgångar, och serverar maten vid borden för att få en lugn stund tillsammans. Vi är mycket ute i vår egen skog där det finns fantastiska möjligheter att ladda energi. Vi märker ett större lugn och bättre koncent-ration i leken när vi är i skogen. Små grupper är givetvis bra för allt som har med återhämtning och hållbarhet att göra. Vi delar upp oss så mycket det går och tänker på att vara på platser där vi inte störs av varandra. När vi måste vara många föredrar vi återigen utemiljön, där ytan finns och ljudnivån blir bättre. Att använda kroppen är också en viktig form av avslappning, där tankarna kan få bättre ro. Detta gör vi på springbanan på ängen, med en skogspromenad, eller med lite barnyoga. Läsa böcker är ett uppskattat sätt att tanka kraft hos oss, därför har vi böcker i alla lekmiljöer, även utomhus. Läsa bok har hög status hos oss och är något vi kommit överens om att prioritera i undervisningen. Sammanfattat arbetar vi aktivt med att verkligen få en variation på dagsrutinen, med stilla aktiviteter, fysiska aktiviteter, inne, ute, fri lek och arrangerad aktivitet. Allt för att varje barn ska få en stund på dagen som är avslappnande.

Frida Håkansson

Ålder: 46 år.
Bor: I Bollebygd.
Gör: Förskollärare på avdelningen Ekorren samt tf rektor.
Bäst med yrket: ”Att få umgås med alla fantastiska barn och se dem utvecklas.”
Mest fascinerad av: ”Hur skogen och naturen påverkar barnens lek, nyfikenhet och fantasi. Inga leksaker i världen kan konkurrera med en lupp och en spindel eller en koja under ormbunksblad.”

Hur fungerar den vanliga vilan?
– Barnen på Humlan har sovvila på verandan i sovsäckar. Jättemysigt, även på vintern. Där får de somna till fåglar som kvittrar eller regn som smattrar på taket, och andas frisk luft medan de sover. För de äldre har vi ett sovrum med lugn musik, ett annat där man får lyssna på saga och ett rum för vakenvila där man kan pärla och pussla till ljudbok, men utan prat. Alla pedagoger är med under vilan, vi prioriterar att ha små grupper den här tiden på dagen då barnen är som tröttast. Vi tar rast antingen före eller efter. Våra raster har vi i ett eget hus på gården med ett rastrum som är helt tyst. Det ger en helt annan kvalitet än om man är precis intill och känner stress när man hör att någon behöver hjälp.

Lokaler och leksaker har anpassats för att skapa mindre ljud och stress?
– Ja, bland annat är förskolan inredd i enhetliga färger: björk, vitt och grönt, för att skapa ett visuellt lugn. Nyligen ljudisolerade föräldrarna väggar i trappan till övervåningen, det gör stor skillnad. Vi har satt tyg i alla lådor för att slippa skrammel och vi rensar bort sånt som låter för mycket.

Helena Axelsson

Ålder: 50 år.
Bor: I Ubbhult.
Gör: Barnskötare på avdelningen Ekorren.
Bäst med yrket: ”När man ser att barnen får aha-upplevelser när de upptäcker något nytt, och att få skapa med naturmaterial tillsammans med barnen.”
Mest fascinerad av: ”Att barn kan mer än man tror.”

Ni har ett pedagogiskt träd som grund för verksamheten, hur fungerar det?
– Vi har arbetat fram det tillsammans och har det målat på väggen i arbetsrummet. Det hjälper oss att få en överblick över vårt arbete och låter oss fokusera på det som just nu är viktigast i barnens utveckling. Vi ser rötterna som det grundläggande med vila, mat, trygghet, kärlek, vägledning, stöd och god omsorg. Till stammen hör normer och värderingar som social kompetens, empati, att lyssna på andra, vara artig och trevlig och att vänta på sin tur. Allt detta är en förutsättning för resten, grenarna, med ämneslära, lek, kommunikation med mera.
– Utan rötter och stam blir det inga grenar!

Arbetslagets återhämtningstips

  1. Skratta och lek tillsammans med barnen.
  2. Var ute i naturen så mycket som möjligt, där är det tyst, lugnt och vackert för barn och för lärare.
  3. Ljudsanera. Bullriga miljöer skapar stress, triggar konflikter och skadar vår hörsel.
  4. Var lyhörda för varandras behov. Vissa stunder/dagar har man inte lika mycket ork och  tålamod, då behöver man kanske få byta arbetsuppgift/grupp en stund, eller få göra något med barnen som man tycker är extra roligt.

LÄS ÄVEN

Debatt: Vad ska min fyraåring göra på internet, Skolverket?

Ulla-Britta Bruun-stipendiet – paus och nysatsning!

Eva Lindström: ”Låt potträning bli en del av förskolans uppdrag!”