Att utvecklas som språklig förebild

Foto: Gothia fortbildning
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Förskolan

I boken Språklig förebild i förskolan ger logopeden Karolina Larsson tips på hur man kan stötta barn med språklig sårbarhet.

Några fokusområden att titta närmare på:

  • Talutrymmet mellan pedagoger och barn.
  • Hur mycket talutrymme får varje enskilt barn?
  • Vad händer när barn inte förstår?
  • Hur används kroppsspråket?
  • Uppmuntras användandet av flera språk?
  • Används nya, svåra och utmanande begrepp?
  • Hur ges instruktioner?
  • I vilka lärmiljöer i verksamheten sker samtal?
  • Och i vilka lärmiljöer sker sällan samtal?
  • Vad händer när ett barn inte gör sig förstått?
  • Hur är ljudnivån i verksamheten?
  • Används andra uttrycks­former än talet – bilder eller tecken?
  • Hur leder pedagogerna mot ett gott samtals­klimat?

Ur boken ”Språklig förebild i förskolan” (Gothia) av Karolina Larsson