Att utvecklas som språklig förebild

Likvärdighet I boken Språklig förebild i förskolan ger logopeden Karolina Larsson tips på hur man kan stötta barn med språklig sårbarhet.
Några fokusområden att titta närmare på:
- Talutrymmet mellan pedagoger och barn.
- Hur mycket talutrymme får varje enskilt barn?
- Vad händer när barn inte förstår?
- Hur används kroppsspråket?
- Uppmuntras användandet av flera språk?
- Används nya, svåra och utmanande begrepp?
- Hur ges instruktioner?
- I vilka lärmiljöer i verksamheten sker samtal?
- Och i vilka lärmiljöer sker sällan samtal?
- Vad händer när ett barn inte gör sig förstått?
- Hur är ljudnivån i verksamheten?
- Används andra uttrycksformer än talet – bilder eller tecken?
- Hur leder pedagogerna mot ett gott samtalsklimat?
Ur boken ”Språklig förebild i förskolan” (Gothia) av Karolina Larsson