
Lärande samtal lyfter Trollets förskolor i Kalmar. Här Mimmi Branden, pedagogista, och Camilla Meyer, ateljerista. Foto: Joachim Grusell
Kompetensutveckling Workshops och kvällskonferenser lyfter det kollegiala lärandet på Trollets förskolor i Kalmar. För att det ska fungera krävs planering och en inventering av personalens kunskaper och utvecklingsbehov.
Kollegialt lärande är en viktig del av vardagen för de 70 medarbetarna på Trollets fyra förskolor. Flera gånger i månaden bjuds alla in till pedagogiska forum som workshops, litteraturseminarier och temabaserade pedagogiska diskussioner, och en kväll i månaden är det gemensam kvällskonferens – även den med fortbildningsfokus.
Rektor Jeanette Kennerfalk förklarar att det välplanerade pedagogiska årskalendariet, som bygger på systematiskt kvalitetsarbete, är förutsättningen för allt.
– Vi slår fast vad vi behöver gå vidare med och lägger upp all fortbildning för året utifrån det. Vi behöver avsätta tid, veta vilka styrkor som finns och vem som kan vad inom olika ämnen och områden.
Inventeringen av personalens kunskaper görs kontinuerligt, men under förskolornas utvärderingsdagar på försommaren går de två pedagogistorna, som leder det pedagogiska utvecklingsarbetet, igenom utvärderingarna och noterar mer specifikt vilka kunskaper medarbetarna tillsammans behöver utveckla.
Lärande samtal lyfter Trollets förskolor i Kalmar. Här Mimmi Branden, pedagogista, och Camilla Meyer, ateljerista. Foto: Joachim Grusell
– Vi har också särskilt kunniga och erfarna inom ämnen som estetiska lärprocesser, matematik, språk, IT, jämställdhet och naturkunskap, säger Jeanette Kennerfalk. De får fatt i var vi står och vad vi behöver, och är också en del i det kollegiala lärandet.
Fredagarnas workshops bygger ofta på estetiska uttryck och på inspiration från Reggio Emilia, men kan konkret bestå i att IT-pedagogen har kollat upp vilka program man behöver lära sig mer om och håller kurs i det utifrån ett rullande schema så att alla kan delta.
Det ordnas även speciella workshops för förskolornas perspektivgrupper, som arbetar projekterande med olika områden som exempelvis ”Miljön som den tredje pedagogen”, eller lyfter värdesättande av ”hela dagens små detaljer”.
– Då kan vi ha workshops med fortbildning för just de grupperna som ingår där. All personal är delaktig i någon pedagogisk utvecklingsgrupp.
Det kollegiala lärandet är välplanerat på Trollets förskolor, med tid för både förberedelse och reflektion.
– Till viss del ryms information på kvällskonferenser från mig som rektor, men mycket av det kan levereras via mejl. I stället lägger vi in mycket kollegialt lärande. I och med den reviderade läroplanen har varje arbetslag fått berätta för sina kollegor vad undervisning kan betyda just för dem. Det har varit väldigt givande, att få lyssna på sina kollegor och att få lära sig tillsammans.
Jeanette Kennerfalk, rektor. Foto: Joachim Grusell
Anna Gustafsson, pedagogista på Trollets förskolor, berättar om hur det kollegiala lärandet genom åren lett fram till en miljösäkring, en process som säkrar alla barns rätt till de olika basmiljöerna och andra gemensamma miljöer på förskolorna, som bygg och konstruktion, lera och måleri – miljöer som finns både inne och ute. Detta för att alla barn ska ha rätt till en likvärdig, utforskande miljö.
– Det arbetet startade med att vi på personalkonferenser gick runt i grupper i alla våra miljöer och reflekterade kring hur vi pedagoger behövde iscensätta och agera, vilket förhållningssätt vi ville skulle råda. Det resulterade i verktyg vi kan luta oss mot så att barnen möts av genomtänkta lärmiljöer oavsett vilken avdelning de går på eller vilka vuxna de möter. Detta arbete har gjort starkt intryck på mig.
I samma anda granskades miljön för tecknandet, vilka material som erbjuds och för vilka åldrar samt vilket förhållningssätt personalen har. Numera finns inspirationshäften kring olika tekniker och material framtagna.
– Det lever kvar som en kvalitet och en styrka för alla. En medvetenhet om vad som är utforskningsbart. Visst kan man ha happenings också, men det är viktigt att hålla på strukturen om vi ska ha utveckling och få kvalitet. Det ska vara på riktigt och på allvar det vi gör, säger Anna Gustafsson och exemplifierar med att de därmed kan påverka inköpskontoret att köpa in bra och kvalitativt material.
Så kallad skuggning ingår också i det kollegiala lärandet på Trollets förskolor. Förra året undersöktes hur synligt det blir att barnen erbjuds spontan och planerad undervisning under dagen, och även barns delaktighet och inflytande. För att ta reda på detta ”skuggades” några barn i en annan barngrupp. Detta för att sedan kunna ge feedback och se till att alla barn får möjlighet till en likvärdig, utforskande miljö och utbildning. I år skuggas även pedagoger på samma sätt.
Anna Gustafsson, pedagogista. Foto: Joachim Grusell
Är alla bekväma med skuggningen?
– Visst kan man vara lite nervös, säger Anna Gustafsson. Men vi har pratat om det så mycket och har ett öppet klimat. Och vänlighet, nogsamhet och hjälpsamhet är en viktig del. Den som skuggar ses som en kritisk vän som är här för oss och våra barn, någon som vill hjälpa oss att utvecklas. Alla har varit nöjda med vad skuggningen tillfört den utbildning vi erbjuder barnen och utvecklingen som undervisande förskollärare.
Jeanette Kennerfalk understryker att målet med skuggningen är detsamma som för allt kollegialt lärande – att vässa pedagogernas professionalism och ge barnen en än mer lärande, rolig och trygg förskola.
– Det finns en vinning i att kollegor får syn på en kollega på ett annat sätt än vad man kanske gör i vardagen. Att få sitta ner och lyssna på någon som förberett sig och har kloka tankar att dela med sig av. Det skapar ett bra lärandeklimat.
Fokus Det här blir effekten av en budget baserad på skolpeng, alltså ett belopp per barn, säger LO-utredaren Johan Enfeldt.
Ledare Barnens reflexvästar hamnade i fokus efter den tragiska dödsolyckan i Umeå. Men problemen med säkerhet i förskolan är betydligt större än så visar vår granskning, skriver Sara Djurberg.
Fokus Förskollärarna i forskaren Linda Pallas studie menar att resursbristen till och med skapar barn i behov av särskilt stöd.
Gästkrönika Mitt till synes enkla förslag för att råda bot på ensamheten och utanförskapet: Mer krut på det relationsskapande arbetet och därefter lite till! skriver förskolläraren Ingeborg Carlquist i en gästkrönika.
Podcast Hur prioriterar vi när arbetsbelastningen är hög, när tar vi hjälp och hur gör vi för att inte bränna ut oss? Det pratar vi om senaste avsnittet av podden Förskolan.
Krönika Plötsligt finns det, som Skolverket uttrycker det, inte längre ”några krav på att använda digitala lärverktyg” i förskolan. Och debatten som följer på detta blir som vanligt ganska enahanda, skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Friskolor Vi saknar insyn i om där finns utländska ägare som inte delar våra demokratiska värderingar, säger Lars Thornberg, Skolverket.
Forskning När förskollärare ska berätta om verksamheten för ledningen känner de sig osäkra och vågar inte ta upp problem, visar en ny studie.
Pedagogiska tips Det är jätteviktigt att barnen lär sig att tolka inte bara text utan också bilder och filmer från början, säger förskolläraren Kerstin Nordenstam.
Fackböcker Blygsel är inte problematiskt i sig självt, säger Jenny Jakobsson Lundin.
Dilemmat Jag upplever att många ammande mammor är oroliga för hur inskolningen ska gå. Kan barnet somna och tröstas utan amning? Hur pratar vi om amning i förskolan? skriver förskolläraren.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan breddar vi diskussionen om hållbar utveckling. Hur blir förskolan mer hållbar, vad är ett hållbart sätt att förhålla sig till arbetet – och hur lär och pratar vi med barnen om hållbar utveckling?
Fråga facket Kallt på förskolan – vår fackliga expert reder ut vad som gäller.
Pedagogiska tips Hela barngruppen målar en enorm tygmålning.
Reportage Förskollärarna på Morkullans förskola i Hjärnarp fick chansen att utveckla sin dansundervisning genom ett samarbete med forskare.
Yrkesroll Tre förskollärare om att jobba på sin fritid.
Planeringstid Regeringens utredare Bo Jansson vill att staten reglerar förskollärares och lärare i fritidshems planeringstid.
Arbetsmiljö – En megaförskola kan liknas vid en hönsgård och inte med en skolform, säger Farah Waly, vice ordförande Sveriges Lärare Stockholm.
Digitalisering ”Digitala lärverktyg ska användas med stor restriktivitet”, säger skolministern.
Krönika I ett så människointensivt arbete som vårt finns det dagar då man inte vill prata med en käft när man kommer hem. Då kommer sportlovet som en välsignelse, skriver Erik Stenkula.
Podcast Utbildar vi barn eller avlastar vi föräldrar, behöver vår status höjas och hur påverkar samhällets syn på förskolan vår relation till barn och vårdnadshavare?
Krönika Säg att jag haft ett år med en rörig barngrupp och inga vikarier, och att jag som ett svar på detta precis får nytt lönebesked: ”Du får ovanligt pyttigt påökt”, skriver Erik Stenkula.
Krönika De flesta förskollärare har långt mindre planeringstid än vad som är rimligt för att kunna skapa kvalitet i undervisningen.
Skolpolitik Skolverket: ”Huvudmännen behöver ta ett större ansvar för likvärdigheten.”
Pedagogiska tips Förskolläraren Kelly Mills Kallin lockar till lärande genom ”pedagogisk iscensättning”, ett begrepp som hon själv myntat.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om läroplanen och hur vi undervisar utifrån den.
Planeringstid De får varken tid eller mandat från rektor att ta sitt ansvar, säger Petra Hultqvist, ordförande i Skolformsföreningen förskolan, Sveriges Lärare.
Planeringstid Sveriges Lärare kräver en reglering av planeringstiden för förskollärarna i den pågående avtalsrörelsen. Hur mycket har inte preciserats, men 8–10 timmar per vecka har nämnts i diskussionerna.
Planeringstid När din planeringstid ryker är det viktigt att du frågar rektorn hur den ska tas igen, poängterar Elisabet Mossberg, arbetsmiljöexpert och tillförordnad förhandlingschef på Sveriges Lärare. Här är delar i avtal och styrdokument som du kan använda för att få den planeringstid som du har rätt till.
Planeringstid Nu har vi ett avtal och det ska följas, det är ingenting som går att välja bort, säger Johan Eckman, förskollärare och lokalt ombud i Sveriges Lärare.
Planeringstid Drygt en tredjedel av landets kommuner har avtal eller överenskommelser om förskollärarnas planeringstid, enligt Sveriges Lärares kartläggning. Men antalet timmar varierar stort: Mellan 2 och 8 timmar per vecka.
Planeringstid Ta eget ansvar och ta hjälp av facket om du inte når fram, säger förskolläraren Teresa Sundström.
Planeringstid Vi tar fram en miniminivå, en lägsta acceptabel nivå, säger utredaren Bo Jansson, som ska lämna sina förslag den 3 mars.
Arbetsmiljö Jag tror att det kan vara bra med en tuffare och vassare ton i debatten, säger förskolläraren och satirtecknaren Julia Sjöstedt.
Gästkrönika På enheten där jag jobbar har vi, innan större möten, börjat lyfta guldkorn från verksamheterna, skriver förskolläraren Ingeborg Carlquist.
Arbetsmiljö Ny rapport om stora barngrupper: 7 av 10 lärare har svårt att leva upp till tillsynsansvaret.
Podcast Får barnen leka Squid game, måste vi lyssna på Mello och hur länge ska vi egentligen dras med Anna och Elsa?
Krönika Nä, jag bara skojade lite. Dagisfröknar är vi allihopa och kommer troligen att förbli.
Fackligt Lärare i förskola, det är den nya titeln för alla som tidigare titulerats förskollärare.
Krönika Nu vill skolministern se till att fler blir behöriga till gymnasiet, genom att slopa F-betyget. Vad sägs om att i stället ta tag i de verkliga problemen? skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi om att tappa tron på sig själv och sin egen förmåga som förskollärare. Vad är det inom vårt yrke som skapar självtvivel, hur tar vi hjälp från andra och vad kan man göra på egen hand när självförtroendet tryter?
Forskning För barnen överväger fördelarna, konstaterar Emma Franzén, landskapsarkitekt och utredare på Folkhälsomyndigheten.
Krönika Det spelar alltså ingen roll om jag vägrar. Då går man bara högre upp i leden, frågar någon annan, skriver Eva Lindström efter kammarrättens dom i Göteborg.
Fråga facket Förskolläraren funderar på att söka jobb i förskoleklass och undrar om för- och nackdelarna med ferietjänst kontra semestertjänst.
Dilemmat ”Det gnager i hjärta och huvud på kvällar och helger över allt man INTE hann med på ett bra sätt under arbetsdagen. Hur ska jag hantera samvetsstressen?” undrar förskolläraren.
Podcast Hur kommer det sig att vuxenklungor bildas när vi är på gården? I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om fenomenet med Lina Karlström.
Lärarpriser Förskolan borde lyftas varje dag. Gör vi på rätt sätt och följer barnkonventionen så kan vi förändra så mycket, säger förskolerektorn Anette Bergmasth, vinnare av Childhoodpriset 2024.
Krönika Som vanligt vill man ha en enkel lösning, och här är den, ta bort västarna, skriver Eva Lindström.
Säkerhet Ses som en försiktighetsåtgärd: ”Det har kommit en del frågor från oroliga vårdnadshavare”
Forskning I stället för att prata svenska eller sitt förstaspråk märkte vi att de använda engelska som de snappat upp på Youtube och från olika tv-program, säger Ellenor Björnlund, rektor på Sunnadals förskolor.