Bättre möten i förskolan
Guiden Hur funkar APT och planeringsdagar hos er? Kan det vara läge för lite nya strategier? Michael Alphov föreläser om effektiva arbetsmetoder – här är hans bästa mötestips.
”Okej, då är vi framme vid punkten Övriga frågor …”
1 Vikten av syfte och mål
Ha bara möten när det verkligen behövs, inte av gammal vana. Ett effektivt möte kräver dessutom både syfte och mål. Varför är just det här mötet nödvändigt? Vad vill vi uppnå? Vad är målsättningen? Står det klart redan i kallelsen är hälften vunnet. Då har alla mötesdeltagare samma förväntningar och får även en chans att förbereda sig inför eventuella beslut.
Foto: Istock
2 Träningspass med tydlig tidsåtgång
En god idé är att bygga upp mötet likt ett träningspass. Börja med uppvärmning genom att gå igenom dagordningen samt följa upp och stämma av tidigare beslut och framsteg. Därefter är det dags att dundra på med de tuffa punkterna som kräver fokus. Avsluta sedan med nedvarvning i form av lättsmält information. För att mötet inte ska dra ut på tiden kan det vara bra att i förväg ge varje mötespunkt en maxtid.
3 Mötesdisciplin, och våra olika personligheter
Är det okej att kolla sms under mötet? Kan jag svara och lämna rummet om det ringer? Får jag lov att smaska i mig mitt mellanmål? Vad som ska accepteras och inte är bäst att diskutera sig fram till tillsammans. En annan sak att prata om är våra olika personligheter och hur alla ska få komma till tals, även de mer tystlåtna. En god idé är att alltid gå bordet runt, och låta var och en framföra sin åsikt.
Foto: Istock
4 Skippa Övriga frågor
Övriga frågor är som Pandoras ask, där kan allt möjligt dyka upp. Låt i stället viktiga frågor få en egen punkt redan från början, och använd bara Övriga frågor till viktigheter som har dykt upp efter att kallelsen skickats ut. Som exempelvis ett magsjukeutbrott eller liknande som måste informeras om. Men allra bäst är alltså att skippa övriga frågor helt och hållet.
5 Glöm inte att sammanfatta
Avsluta varje punkt, och även själva mötet, genom att sammanfatta vad ni har kommit fram till och vem som ska göra vad och när. Detta ska även framgå av mötesprotokollet så att de som eventuellt var frånvarande ändå får veta vad som beslutades och vad som är på gång.