Här får förskollärare universitetskurs i dans

Ett litet barn dansar koncentrerat och ett annat barn skymtar i bakgrunden.
Foto: Hans-Olof Uutsi

Dans i förskolan gynnar både gruppen och språkinlärningen, menar Cecilia Björklund Dahlgren, som håller universitetskurser för förskollärare.

Piteås förskollärare får dansa på arbetstid – genom nya uppdragsutbildningen Dans i förskolan vid Luleå universitet.
– Ett fantastiskt verktyg, säger förskolläraren Lena Öhlund.

Piteå kommun satsar på danscertifiering – vid varje förskola ska finnas en pedagog som gått utbildning i dans.

Kursen är på 7,5 poäng, och ges vid Luleå tekniska universitet (LTU).

Jeanette Ekberg

– Vi har förhandlat så att man ska få göra det under arbetstid, säger Jeanette Ekberg, Sveriges Lärares ordförande för skolformsföreningen förskolan i Piteå.

Ges för första gången

Utbildningen, som ges för första gången vid LTU, sker under fredagar och lördagar vid ett antal tillfällen under läsåret, där lördagsdelen får tas ut som flextid när det fungerar i verksamheten.

Jeanette Ekberg har varit och dansat med barngruppen, eftersom studenterna behöver pröva metoderna.

– Några barn tittar på och andra barn är i dansen, men det ska kännas okej för alla, säger hon.

Lena Öhlund säger att hon märkt att gruppen utvecklats under de två och ett halvt år som hon dansat med barnen.

Lena Öhlund

– De är så vänliga och snälla med varandra, lär sig samspel, läsa av, ta hänsyn. Dansen har stärkt deras relationer, säger hon.

Så blir dansen ett verktyg

Men att uttrycka sig i dans är även ett verktyg för pedagogerna.

Nu testar de att dansa konstverk, med Van Goghs tavla ”Stjärnenatt” som första försök.

Förskolan har flera barn med annat modersmål än svenska.

– Vi har tränat språk genom att dansa orden och benämna rörelser, vi har dansat barnböcker och vi introducerar olika kulturer genom dansresor till Marocko, Indien och Frankrike, säger Lena Öhman.

Cecilia Björklund Dahlgren är professor i danspedagogik vid Luleå tekniska universitet och verksamhetschef för Stiftelsen Institutet för dans i skolan.

Cecilia Björklund Dahlgren

Hon är ansvarig för uppdragsutbildningen i danspedagogik – Dans i förskolan – som genom ett samarbete med region Norrbotten och Sparbanken Nord görs tillgänglig för förskollärare i de fjorton kommunerna i regionen. Utbildningen ges av Luleå tekniska universitet.

”Saknar dans i utbildningen”

– Förskollärare har med sig kunskap om bild och sång, men de flesta har inte fått med sig dans, säger hon.

Förskollärare har en tung arbetsbörda, varför ska de bli ansvariga för dans också?

– Man ska satsa på dans eftersom det är ett av de ursprungliga uttryck barn har, och när vi vet att barn rör sig för lite är det också en folkhälsoaspekt samtidigt som barnens egna uttryck lyfts fram säger Cecilia Björklund Dahlgren.

Hon pekar på dansens möjlighet att arbeta kompensatoriskt, att presentera annan musik än den barnen hör till vardags.

Tidig språkträning med dans

Och ett sätt att tidigt träna språket.

– Här får barn motivation för lärande. Dansen är nära leken och de tvära kasten mellan verklighet och fantasi. Vi ska inte pracka på något på barn eller lärare, utan det är ett språk och en uttrycksform de redan har som de bör få utveckla, säger Cecilia Björklund Dahlgren.

Uppdragsutbildningen i danspedagogik ges för första gången vid Luleå tekniska universitet, och kommer att fortsätta så alla lärare i förskolan i Norrbotten kommer att erbjudas att söka kursen.

LÄS ÄVEN:

Dans är livsviktigt – men improvisera inte, styr upp!

Vad har hänt med dansen på förskollärar-utbildningen?