Folkhälsomyndigheten: Riskfyllda lekar är bra
För barnen överväger fördelarna jämfört med om de skulle undvika de riskfyllda lekarna, konstaterar Emma Franzén, landskapsarkitekt och utredare på Folkhälsomyndigheten.
Forskning
Hälsoeffekten av barnens riskfyllda lekar är så stor att det är ett sämre alternativ för dem att inte utsätta sig för risken, visar forskning som Folkhälsomyndigheten sammanställt.
– Lekarna är också bra för den sociala interaktionen, säger utredaren Emma Franzén.
Barn som klättrar i träd och hoppar från stenar löper risk att skada sig. Men samtidigt mår de bra av rörelse.
– Vilda lekar utomhus ger positiva hälsoeffekter. För barnen överväger fördelarna jämfört med om de skulle undvika de riskfyllda lekarna, säger Emma Franzén, landskapsarkitekt och utredare på Folkhälsomyndigheten.
Hon drar slutsatsen efter att ha lett arbetet med en litteratursökning om riskfylld utomhuslek och dess betydelse för barns hälsa. Detta efter att ämnet blivit aktuellt i debatten, bland annat har Förskolan skrivit om hur ökat säkerhetstänkande hotar barns rörelsefrihet och lek. Sökningen är också en komplettering av rapporten ”Grönskans kvaliteter och barns hälsa”, där forskare vid Lunds universitet och Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU) på Folkhälsomyndighetens uppdrag sammanfattar den vetenskapliga kunskapen om hur barns hälsa och välbefinnande påverkas när de vistas i gröna miljöer.
Lär sig mer om risken för skador
Riskfylld lek definieras av forskarna som en spännande aktivitet med risk för fysisk skada. Samtidigt ger leken möjligheter för barnen att utmana sig själva och andra, utforska gränser och att lära sig mer om risken för skador.
– Naturen stimulerar lek och kreativitet för barnen och därmed också deras hälsa, säger Emma Franzén.
Vad vet man om vilka av de olika utomhuslekarna som är mest riskfyllda?
– Det är svårt att se bara genom att läsa en forskningssammanställning. Dessutom är kvaliteten på de enskilda studierna låg eller medelhög. En förklaring till det är att det inte är helt lätt att sätta upp studier på det här området.
Vilka slutsatser kan man egentligen dra om studierna har en så låg kvalitet?
– Sammantaget drar studierna ändå liknande slutsatser.
Vilken nytta kan förskollärare och andra lärare ha av litteratursökningen och forskarnas slutsatser?
– För att bedriva en utvecklande verksamhet för barnen behövs tillgång till bra utemiljöer. Om den förutsättningen finns på plats kan förhoppningsvis ”Grönskans kvaliteter och barns hälsa” tillsammans med litteratursökningen ge stöd till förskollärare att utforma aktiviteter som stimulerar barnens utveckling, säger Emma Franzén.
Folkhälsomyndigheten tog under 2024 även fram skriften ”Lagom sol och mer grönska” med tips på hur utemiljöer kan främja barns hälsa.
LÄS OCKSÅ:
Överdrivet säkerhetstänk begränsar barns lek
Podcast: Riskfylld lek – utmanar alla
Förskolan som säger ja till riskabla lekar
”Barn har rätt till skrubbsår”