Forskaren: Förskollärare hinner inte vara lärare
Förutom lärare är förskollärarna även omsorgsutövare, administratörer och hushållsarbetare. Tiden räcker inte till för läraruppdraget, enligt studien.
Forskning
Förskollärare har fyra olika yrkesroller, men sällan resurser nog för att utföra alla så bra som de själva vill.
– Ofta saknas förutsättningar för att kunna göra ett bra jobb, konstaterar Maria Lennartsdotter, förskollärare och forskare, i en ny avhandling vid Karlstads Universitet.
Under förmiddagarna brukar det vara svårt för förskollärare att hinna med någon undervisning.
– Man snyter ett barn samtidigt som man tröstar ett annat, dukar fram frukost och svarar i telefon, säger Maria Lennartsdotter, doktor i pedagogiskt arbete vid Karlstads Universitet och utbildad förskollärare.
Konsekvenserna av det splittrade uppdraget har hon följt i hashtagen #pressatläge och haft som underlag till den avhandling hon nyligen lade fram. Hashtagen skapades för sex år av sedan för att uppmärksamma arbetsmiljön på förskolor runt om i landet.
Har gått igenom 1 000 berättelser
Maria Lennartsdotter har tagit del av cirka tusen berättelser som publicerades i Facebookgruppen Förskoleupproret under 2018. Förskollärarna skildrar dagar då majoriteten av personalen är sjuk, när de arbetar åtta timmar i sträck utan att kunna gå på toaletten och hur de betalar för sin lunch men aldrig hinner äta den.
– Många skriver att de som en följd av att de mår dåligt på jobbet riskerar att bli sjukskrivna eller utveckla psykisk ohälsa. Samtidigt tycker de väldigt mycket om sitt arbete och brinner för att göra ett bra jobb.
Sedan förskolläraryrket blivit mer akademiskt till sin karaktär har förväntningarna ökat, konstaterar Maria Lennartsdotter.
– Det har blivit ett ökat fokus på didaktik, undervisning och dokumentation. Samtidigt förväntas personalen på förskolan utföra en rad andra uppdrag,
Fyra olika uppdrag i yrket
Hon delar in förskolläraryrket i fyra olika roller: lärare, omsorgsutövare, administratörer och hushållsarbetare. Förskollärarna vill själva betona rollen som lärare, men hindras av att de måste fokusera på omsorgen och hushållsarbetet.
– Om blöjor behöver bytas går det inte att hoppa över.
Maria Lennartsdotter konstaterar att stora barngrupper och personaltäthet har betydelse för arbetssituationen, då rutiner tar längre tid att genomföra och pedagogerna får svårt att interagera med enskilda barn. Samtidigt visar hennes studie att det inte räcker att åtgärda enskilda aspekter i arbetsmiljön.
– Situationen i svensk förskola är betydligt mer komplex än så. Stora barngrupper kan självfallet påverka förskollärares möjlighet att utföra sitt uppdrag, men andra delar spelar också in. Det finns ingen garanti att allt blir bra bara för att man får mindre barngrupper, säger Maria Lennartsdotter.
LÄS OCKSÅ:
Sara Agne: Vi blir allt fler som inte passar in i förskolan
”Det omätbara” hyllar omsorgsarbetet i förskolan
Debatt: Hur ska jag få er att inse hur allvarlig situationen i förskolan är?