Tre förskollärare om föräldrakontakter

Förskollärarna Alexandra Thomassen, Matilda Adeklev och Karina Hansén är måna om att ge föräldrarna inblick i förskolans vardag.

Hur gör ni för att föräldrarna ska få inblick i vad som händer på förskolan, och vad är svårast med föräldrakontakter? Vi bad tre förskollärare svara.

Alexandra Thomassen

Alexandra Thomassen, förskollärare på Svenska Skolan Costa del Sol, Spanien.

1. Hur ger ni föräldrarna inblick i barnens vardag, och vad är svårast?

– Vi bjuder in vårdnadshavarna några gånger per termin, exempelvis till vernissager och uppvisningar. Vi försöker även involvera dem i våra projekt och vi firar våra svenska högtider tillsammans. Barnen lämnas och hämtas på skolgården tillsammans med andra årskurser, vilket kan göra det svårt att få till spontana samtal med föräldrarna. 

2. Hur lägger ni upp föräldramötet? 

– Vi startar läsåret med ett föräldramöte. Eftersom det ofta är många nyinflyttade familjer från Sverige ger vi information om skolan och hur det fungerar här, samt samarbetet med resten av årskurserna och skolans informationskanaler. Självklart pratar vi även om vårt arbete på förskolan och styrdokumenten. 

3. Hur ofta skickar du information till föräldrarna? 

– Förutom veckobrevet har vi en verk­sam­hetslogg som vi uppdaterar 1–2 gånger i veckan. Där kan man lägga in bilder och knyta an till läroplansmål. Det går även ut ett rektorsbrev varje vecka. Skolan finns också på Facebook, Instagram och LinkedIn där information och bilder från hela skolan delas. 

Karina Hansén

Karina Hansén, förskollärare och lärledare på Skogsuddens förskola i Kungsör.

1. Hur ger ni föräldrarna inblick i barnens vardag, och vad är svårast?

– Vi bjuder in till utvecklingssamtal, drop in, föräldramöten och kulturaktiviteter. Men det viktigaste är samtalen vid lämning och hämtning och att vi har en välkomnande förskola. Att se till att skapa en tillitsfull relation med föräldrarna är guld värt i alla sammanhang. 

2. Hur lägger ni upp föräldramötet? 

Inbjudan delas ut i god tid med ett nyfiket och tydligt innehåll. Välkomnande stäm-ning och självklart fika. Förberedelser är det viktigaste, vem gör vad under mötet, PPT, aktivitet med mera. Lyhördhet och delaktighet för alla, möjligheter att uttrycka sina idéer och frågor. Dialogen är viktig.

3. Hur ofta skickar du information till föräldrarna? 

En ”grupplärlogg” i veckan, en ”glimt” av vad vi gjort, och fyra individuella och mer ingående inlägg per termin i plattformen Unikum. Vi skickar även månadsbrev om vilka processer vi är i och om utflykter med mera. En till två gånger i veckan publicerar vi på sociala medier. 

Matilda Adeklev

Matilda Adeklev, förskollärare på Jensen förskola Silverdal i Sollentuna.

1. Hur ger ni föräldrarna inblick i barnens vardag, och vad är svårast?

– Vi dokumenterar vilka projekt vi jobbar med, och även oplanerade stunder, i en app som alla föräldrar har tillgång till. Det svåraste med föräldrakontakter är att de ser sitt barn som en individ, medan jag ser barnet som individ i en grupp. Vissa saker fungerar hemma, men inte alltid på förskolan.

2. Hur lägger ni upp föräldramötet? 

– Det är viktigt att inbjudan skickas ut i god tid med en tydlig agenda. Rektorn håller en genomgång innan vi delar upp oss på avdelningarna för en mer ingående frågestund. Ibland har vi ordnat frågesport eller en tipsrunda för att öka engagemanget.

3. Hur ofta skickar du information till föräldrarna? 

– Vårdnadshavarna informeras varje dag genom appen. Där kan de följa vad vi gör. Eftersom jag jobbar med yngre barn blir det extra viktigt då de har svårt att förmedla vad vi gjort, därför uppmanar jag föräldrarna att titta i appen tillsammans med barnen så att det kan bli en del av lärandet.

LÄS OCKSÅ:

Föräldrarnas orimliga krav pressar förskollärarna

Här uppskattar både föräldrar och förskollärare tydliga regler

Forskaren: Det ingår i yrket att hantera föräldrarelationer

Censurerar du när du högläser för barnen?

Lyssna på Förskolan här!