Förskollärare får ny yrkestitel
När alla lärare benämns på samma sätt blir det självklart på ett annat sätt att även förskollärare är en del av lärarkollektivet, säger Pia Rizell, andre vice ordförande i Sveriges Lärare.
Fackligt Lärare i förskola, det är den nya titeln för alla som tidigare titulerats förskollärare. Genom likvärdiga benämningar i hela skolväsendet hoppas Sveriges Lärare höja statusen och öka förståelsen för yrkesgruppens undervisande uppdrag.
Ändringen från förskollärare till lärare i förskola har sin grund i en motion som lämnades in till Sveriges Lärares kongress i maj 2024, en motion som också antogs. Nu pågår arbetet med att implementera den nya titulaturen internt hos Sveriges Lärare.
– Vi börjar med att ändra i vår egen kommunikation och i vårt opinionsarbete, som exempelvis i våra interna dokument och i våra olika remissvar. Därefter skickas en skrivelse för att försöka få en förändring även i nationella styrdokument, säger Pia Rizell, andre vice ordförande för Sveriges Lärare och tillika förskollärare i Örebro.
Kan höja statusen på sikt
Hon förklarar att likvärdiga benämningar i hela skolväsendet internt hos Sveriges Lärare bidrar till mer inkludering, att även lärare i förskolan räknas med när man talar om lärare generellt, och att det externt på sikt kommer att höja statusen, samt öka förståelsen för det undervisande uppdraget som lärare i förskolan har.
– Tyvärr nämns eller uteblir lärare i förskolan i dag oftast i den utbildningspolitiska diskussionen trots att förskolan är en viktig och ibland avgörande del i barns livslånga utveckling och lärande. Kan den ändrade benämningen bli den hävstång till statushöjning som behövs är det ett enkelt grepp att göra. När alla lärare benämns på samma sätt blir det självklart på ett annat sätt att även förskolan är en del i lärarkollektivet. Vi har tidigare ändrat titeln fritidspedagog till lärare i fritidshem, och det gick bra så min förhoppning är att det går smidigt även denna gång, säger Pia Rizell.
Resurserna har inte hängt med
Hon poängterar också vikten av att det behöver tillsättas resurser för att nå en utbildning av hög kvalitet och att lärare i förskolan behöver förutsättningar för det.
– Samhället har förändrats, men resurserna i förskolan har uteblivit. Det är dags för ett ökat statligt ansvarstagande för likvärdig utbildning, tillägger hon.
Pia Rizell påpekar även att många lärare i förskolan i dag saknar tid för planering och efterarbete för att utvärdera och utveckla verksamheten, och att barngrupperna är alldeles för stora för att man som lärare i förskolan ska kunna ta det ansvar som läroplan och skollag anger.
– Det är dags att flytta fram positionerna gällande detta och regleringar av kvalitetsfaktorer behöver komma på plats. Först då kan vi komma åt arbetsbelastningsproblemen och attrahera fler att utbilda sig till lärare i förskolan. Barn i förskolan ska garanteras undervisning av lärare i förskolan, säger hon.
LÄS ÄVEN
Forskaren: Förskollärare hinner inte vara lärare
Erik Stenkula: Läskrisen börjar redan i förskolan
Sveriges Lärare: Förskollärare ska inte städa