Högläsning öppnar dörren till naturvetenskap

Författaren Maria Heimer med barn som leker i vattenpöl i bakgrundsbilden.
Foto: Ragnar Nellsjö/Stock Adobe

Skolbibliotekarien Maria Heimer har skrivit en bok om hur förskollärare kan undervisa i naturvetenskap och teknik med utgångspunkt i litteratur och samtal. Medförfattare är Helena Sagar, filosofie doktor i naturvetenskap, och Ann S Pihlgren, pedagogikforskare.

Utgå från högläsning i undervisningen av naturvetenskap och teknik – då blir ämnena begripliga för barnen. Det rådet ger skolbibliotekarien Maria Heimer, som tillsammans med två forskare beskriver metoden i en ny bok.

Du är medförfattare till en bok som närmar sig naturvetenskap och teknik på ett lite annorlunda sätt. Berätta!

Vår bok är unik på så sätt att undervisningen i naturvetenskap och teknik ingår i ett sammanhang med utgångspunkt från högläsning och samtal och inte innehåller lösryckta experiment. På så sätt blir naturvetenskap och teknik begripligt för barnen och hjälper dem att förstå naturvetenskapens karaktär. Den innehåller exempel på konkreta tematiska projekt och ger personalen grundläggande kunskaper i naturvetenskap och teknik. 

Ni är tre författare och har olika ingångar till dessa ämnen. Vilka olika kunskapsområden besitter ni?

Helena Sagar är filosofie doktor i naturvetenskap med inriktning mot utbildning. Ann S Pihlgren besitter en enorm kunskap inom många olika områden och mina expertområden är högläsning och barnlitteratur. 

Hur är boken tänkt att användas?

Boken kan användas dels som kompetensutveckling, med fördel som utgångspunkt i systematiskt kollegialt lärande, dels som stöd i planeringen av undervisningen. Våra exempel på tematiska projekt ger personalen olika planeringar med längre, sammanhållna tematiska projekt med mer eller mindre hela läroplansinnehållet i naturvetenskap och teknik. Samtidigt får personalen träning i att själva planera och genomföra tematiska projekt med olika metoder. Vi tror att metodiken för planering och genomförande av undervisningen också kan gagna annat ämnesinnehåll.

För vilka åldrar passar de olika projekten ni presenterar? 

Våra tematiska projekt utgår från två olika nivåer. Därför finns det något för alla barn oavsett hur långt de kommit i sin språk- och kunskapsutveckling. De mer avancerade tematiska projekten kan med fördel även användas i förskoleklass och i fritidshemmet. 

Har du något favoritprojekt du är extra nöjd med?

Jag har många favoriter, en är ”Varför ramlar allt till marken?”. Där får barn som är i början av sin språkutveckling upptäcka vad som faller och glider fortast medan barn som kommit längre i sin språkutveckling får upptäcka hur en byggarbetsplats fungerar. En av favoritböckerna är ”Sen kom vintern” av Per Gustavsson. Den finns med i projektet ”Hur överlever man vintern?”. 

LÄS OCKSÅ:

Så skapar du lärmiljöer som främjar lek

Så väcker hon förskolebarnens intresse för teknik

”Alla behöver vara delaktiga i förändringen”

Mis lådor väcker barnens matteintresse

Lyssna på Förskolan här!