Läroplanen skärps ytterligare om skärmar

Regeringen har beslutat om ändringar i förskolans läroplan som innebär att digitala lärverktyg ska användas med stor restriktivitet, förklarade skolminister Lotta Edholm (L) på en pressträff.
Digitalisering
Regeringen skärper ytterligare skrivningarna om skärmar i förskolans läroplan – digitala lärverktyg ska användas med stor återhållsamhet.
– Det är hos förskollärare som den professionella bedömningen ska ligga, kommenterar Pia Rizell, andre vice ordförande i Sveriges Lärare.
Barn ska mötas av fler böcker och färre eller inga skärmar i förskolan. Det blir också mer betoning på fysisk aktivitet för förskolebarnen. Det är innebörden av de ändringar i förskolans läroplan som regeringen beslutat om.
Vi Lärare har tidigare skrivit om att Lotta Edholm var tveksam till att Skolverkets förslag var tillräckligt när det gäller begränsningen av digitala lärverktyg i förskolan.
På torsdagen berättade regeringen om de nya ändringarna, som ska träda i kraft i sommar.
– Vi gör en revidering av läroplanen, vilket betyder att skärmar i princip förbjuds. Ska de användas ska det vara med oerhört stor restriktivitet, säger skolminister Lotta Edholm (L) till DN.
Inga skärmar för barn under två år
Den nya skrivningen innebär att det inte längre ska finnas något krav på att barn ska använda paddor eller andra digitala verktyg i förskolan. För de minsta barnen – under två år – ska de inte användas alls och för de lite äldre barnen med stor restriktivitet.
– Nu gör vi upp med den alldeles för okritiska hållningen till digitalisering som länge präglat både förskolan och skolan, säger Lotta Edholm.
Det viktigaste är att små barn får bästa möjliga förutsättningar att utveckla grundläggande färdigheter och ett sunt förhållningssätt till skärmanvändning, menar skolministern.
– Det som absolut inte kommer att förekomma är att barn sitter ensamma framför en skärm när föräldrarna kommer och hämtar sent på eftermiddagen, säger Lotta Edholm till DN, men tillägger att det finns fall där barn behöver använda digitala verktyg, till exempel om de har en synnedsättning.
”Ganska väntat”
Pia Rizell, förskollärare och andre vice ordförande i Sveriges Lärare, säger att ändringarna från Skolverkets förslag var ganska väntade.
– Vi hade gärna haft kvar formuleringen ”förskollärare får ansvar att värdera och välja lärverktyg”, det är hos förskollärare den professionella bedömningen ska ligga.
Det är lärarna i förskolan som har kunskapen att planera sin undervisning, och även bestämma vilka, eller vilket lärverktyg, som förstärker ett visst undervisningstillfälle, förklarar hon.
– Det är oroväckande när skolministern uttrycker att vi i förskolan använder skärmar och digitala verktyg oreflekterat, samt att ingen vårdnadshavare ska behöva hämta sitt barn sittande ensam vid en skärm, säger Pia Rizell.
Mer högläsning
Samtidigt betonas vikten av att barnen får lyssna på högläsning i förskolan, och på så sätt utveckla ordförrådet.
Forskning visar att skärmfria miljöer ger barnen den bästa grunden för att lära sig läsa och skriva och att koncentrera sig, enligt Lotta Edholm.
Skärmfria miljöer kan också motverka stillasittande och i den nya läroplanen betonas ytterligare vikten av att barnen leker och springer på förskolan.
Enligt Pia Rizell är det snarare systemfrågorna som behöver rättas till i förskolan.
– Viktigare frågor är förskollärares tid att planera, utveckla och följa upp sin undervisning. Minska barngruppernas storlek, säkra andelen förskollärare och se över den stora grupp som i dag saknar relevant utbildning för uppdraget.
Sara Djurberg och TT.
LÄS OCKSÅ:
Krav på digitala verktyg i förskolan ska slopas
Bakläxa för Skolverkets förslag om skärmar
27 forskare i upprop mot skärmfri förskolan
Förskollärarnas kritik mot slopade skärmkrave
Varannan förskollärare är emot digitalisering
Lyssna på Förskolan här: