Så kommer ni igång med drama och digitala verktyg
Reportage Förskollärarna Linda Bjällerstedt och Sara Bergström berättar om arbetet bakom barnens äventyr. De passar också på att tipsa om hur du kan komma igång med drama och digitala verktyg
– Ska vi köra?
– Ja, det tycker jag.
Snabbt som attan smiter förskollärarna Linda Bjällerstedt och Sara Bergström iväg från barngruppen. De drar varsin väst över axlarna och stoppar därefter ned huvudena i sina röda pirathattar innan de går tillbaka ut igen.
Det är onsdag på Bjurhovdasmyckets förskola i Västerås. Och nu kommer piraterna Tunnan och Plankan snart för att hälsa på.
– Jag och Sara jobbar mycket utifrån att man lär sig genom att få uppleva. Därför försöker vi jobba extra mycket med barnens upplevelser, säger Linda Bjällerstedt.
Drama är en del i det. Förskollärarna klär ofta och gärna ut sig. De använder sig flitigt av digitala verktyg för att förstärka barnens upplevelser ytterligare.
I ett av rummen är en projektor igång. Den spelar upp ett blått hav på en stor tygkub. Då och då kan barnen se hur ett stim småfisk simmar förbi. Ibland passerar en haj.
Under det senaste läsåret har förskolan jobbat övergripande med tema vatten. För att göra lärandet lustfyllt kom de två förskollärarna snabbt på att de ville använda sig av pirater.
– Vi såg att många hade intresset, och kände samtidigt för att ändra lite på den klassiska bilden av vad en pirat är. I stället för att fajtas med svärd har vi varit pirater på jakt efter kunskap, säger Linda Bjällerstedt.
När piraterna kommer på besök varje onsdag har de ofta med sig uppdrag eller olika aktiviteter till gruppen. Då har de två utklädda surfplattor till sin hjälp. Papegojan Polly och apan Affe.
– Det blir så mycket mer av det då. När de kan få uppdrag av andra karaktärer genom olika ljudinspelningar till exempel. Det ger ytterligare en dimension till det, säger Sara Bergström.
Skattjakten som vi har fått följa med på är avslutningen på ett helt års arbete med vatten och pirater. Den stora finalen är att barnen får dyka ner i tygkuben och hämta en flaskpost från sina nya piratkaptener.
– På ett föräldramöte den förra terminen fick föräldrarna fota sig med Tunnan och Plankan. Det blir avrundningen på det här arbetet. Man får gå hem till föräldrakaptenerna. Att föräldrarna har blivit delaktiga har varit extra roligt, säger Linda Bjällerstedt.
Redan förra året jobbade de på ett liknande sätt, men då var temat superhjältar. Barnen fick besök av Glittra och Glimra, världens snällaste superhjältar som varken kunde flyga eller slåss. Helst ville de bara dansa och sjunga. Under nästa läsår kommer barnen att få lära känna två agenter.
– Det som är väldigt roligt är att vi inom det här dramat kan lära barnen att till exempel programmera. För mig och Sara är det ju egentligen en lek, och det vi vill lära barnen får vi leka fram. Vi försöker hela tiden få in riktig kunskap i leken, säger Linda Bjällerstedt.
– Att få komma utklädd och introducera någonting nytt blir väldigt tacksamt också. För barnen suger verkligen åt sig av allting på ett annat sätt då. Och när vi kommer tillbaka som Linda och Sara så vill de ju visa oss alltihop igen, säger Sara Bergström.
Träffa Tunnan och Plankan på Youtube
Sara och Linda lägger upp videoklipp på youtube för att barn som är borta inte ska behöva missa något besök. Och för att barnen ska kunna titta på det om och om igen. Kolla in deras kanal, du hittar den här.