Debatt: Vad ska min fyraåring göra på internet, Skolverket?
Läraren debatt Istället för att digitaliseringshetsa förskolor borde makthavarna fokusera på hur de kan minska barngrupperna så att förskollärarna får mer tid och resurser till att göra det de är bäst på, skriver debattören Hampus Jarnlo.
Min yngsta dotter går på världens bästa förskola. Jag vet att många säger det, men i det här fallet är det verkligen sant. Här får barnen klättra och studsa i ”hoppis”, skruva och spika i ”snickis”, experimentera och vattenleka i ”plaskis”. De får åka på roliga utflykter flera gånger i veckan, femåringarna får åka skridskor på vintern och pedagogerna har inga problem att dra med sig alla barnen till Skansen en varm sensommardag.
Barnen får klippa, klistra, rita, pyssla och träna på att läsa och skriva. Hela verksamheten genomsyras av en nyfikenhet, lust, värme och omsorg som gör mig alldeles gråtmild.
Jobbiga frågan på föräldramötet
Att det faktiskt är en av världens bästa förskolor – eller åtminstone en av Stockholms populäraste – går också att se svart på vitt i den föräldraenkät kommunen gör varje år. Där kan förskolan, år efter år, stoltsera med skyhöga betyg på i princip alla punkter utom en: ”Möjlighet att använda digitala verktyg”.
Så när det var föräldramöte för några månader sedan ställde pedagogerna därför frågan till oss föräldrar hur vi tycker att de kan utveckla sitt digitaliseringsarbete. Svaret: Jobbig tystnad innan en pappa tog till orda och sa att han tycker att det är bra att förskolans digitaliseringsbetyg är dåligt. Att det blir alldeles för mycket skärm när barnen sedan börjar skolan och att det därför är väldigt positivt att de INTE är så på förskolan. Pappans isbrytarsvar fick medhåll från flera av oss andra.
Uppenbarligen är frågan i föräldraenkäten felställd. Istället för att fråga om vi tycker att förskolan arbetar med digitaliseringen på ett bra sätt, borde frågan vara om förskolan bör jobba med digitalisering överhuvudtaget och i så fall varför.
Skolverkets svar övertygar inte
Med tanke på att ny forskning visar att förskolebarn blir mindre kreativa när de leker med surfplattor än vad de är i andra lekar duger helt enkelt inte svaret: ”På förskolan får barnen spela pedagogiska spel på paddan och ta bilder med mobilkameran för att det förbereder dem för det digitala samhället”.
Så jag vänder mig till Skolverkets hemsida för att se om de har ett mer övertygande svar än så. Här är ett axplock av vad jag hittar:
”Att digitala verktyg tar plats i förskolan betyder inte att något annat ska tas bort.”
Eh, okej!?
”Fundera hur ni kan använda de digitala verktygen för samarbete så att ni undviker mycket väntetid eller konflikter om när och hur länge barnen får använda exempelvis kameran eller surfplattan.”
Lycka till!
”Det är viktigt att resonera om hur barnen kan bete sig på ett ansvarsfullt sätt på internet.”
Alltså, vad ska min fyraåring överhuvudtaget göra på internet!?
Jag läser och läser igen, men hur jag än letar så hittar jag inget svar på varför barnen ska använda digitala verktyg i förskolan eller på vilket sätt det faktiskt gynnar deras lärande.
Fokusera på rätt saker istället
Det finns något väldigt ängsligt över att svensk skola verkar besatt av att förbereda barn som inte ens har blivit blöjfria för det digitala samhället. Visst är samhället digitalt, men det finns inget egenvärde i att en tvååring ska kunna hantera en Ipad eller surfa runt på nätet (det lär de sig tids nog vare sig vi vill det eller inte).
Att kunna hantera en dator kommer knappast vara en exklusiv spetskunskap i framtiden, men att slå i en spik i en bräda, formulera sig begripligt i skrift eller orka läsa en sida text i en bok verkar sorgligt nog vara på väg att bli det.
Så istället för att digitaliseringshetsa förskolor borde makthavarna fokusera på hur de kan minska barngrupperna så att pedagogerna får mer tid och resurser till att göra det de är bäst på: Att på ett lustfyllt sätt träna barnens finmotorik, grovmotorik, fantasi, lekfullhet, språk, räkning, empati, påklädnad, toalettbesök, turtagning, samspel med andra och så vidare. Det, om något, ger barnen ett försprång som de sedan kommer att behålla hela vägen in i det digitala samhället.
Så från botten av mitt hjärta: Tack till personalen på vår dotters förskola för att ni väljer bort paddorna och istället fokuserar på att lära barnen alla livsviktiga ”analoga kunskaper” som gör oss människor till människor. Bättre start än så går inte att få.
Det här är en debattartikel
Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.
OM LÄRAREN DEBATT
Vill DU debattera hos oss? Gör så här!
Välkommen att göra din röst hörd i Läraren Debatt. Vi efterlyser debattinlägg om såväl skolpolitik som lärarnära professionsfrågor.
Skriv cirka 3 000 tecken, underteckna med namn, titel och gärna bostadsort. Mejla till debatt@lararen.se
Läs fler debattartiklar
På Läraren Debatt samlar vi den mest engagerande lärardebatten, lärarnas viktigaste frågor och de mest intressanta texterna.
Läs de senaste artiklarna på Läraren Debatt här.
LÄS ÄVEN
Eva Lindström: Lera viktigare än lärplattor i förskolan
Digitaliseringen viktig i ny läroplan
Här programmerar barnen i förskolan