Nya barnböcker: Fullträff om konstnärer
Böcker Lucy Brownridges serie om konstnärers livshistorier är precis vad vi saknat i barnbokslitteraturen.
I denna bokserie om kända konstnärers livshistorier och verk är turen nu kommen till Frida Kahlo och Vincent van Gogh. Böckerna är biografiskt skrivna, med fokus på skapandet och tankar på det egna konstnärskapet.
Det är precis det här som har saknats i barnbokslitteraturen, som är full av böcker om fordon, dinosaurier, bajs … men inte konst. Och vilka böcker det är! Lucy Brownridge verkligen levandegör konstnärerna på barns nivå. För barnen är det slående att det finns en historia bakom en målning och att en kan jobba som konstnär. ”När jag blir stor ska jag bli konstnär och måla en tavla som ska hänga på Louvren”, sa ett barn efter att ha hört boken om Frida Kahlo.
Det mest fantastiska är illustrationerna. Man har använt sig av illustratörer som har en liknande stil som konstnären boken handlar om. Det ger böckerna ett djup. Dessutom är bilderna otroligt vackra. I illustrationerna finns konstverk med i berättelsen och varje bok avslutas med bilder, titlar och historier om tio tavlor. Det finns två böcker till i serien, men tyvärr inga planer på att översätta dem än. Vi håller tummarna för att så kommer att ske. Varje förskola bör komplettera sin ateljé med Brownridges böcker. För de är perfekta i undervisningen av språk, skapande och kultur. Det må vara målgrupp 3–6 år men fungerar lika bra i förskoleklass.
3 annorlunda djurböcker
Kul om djur
Annika Lundeberg, Jenny Karlsson (Berghs).
Här bjuds läsaren på spännande och knasiga fakta, gåtor och roliga historier om ormar, pingviner, katter, hundar och kängurur. Visste du att när ett lejon ryter hörs det flera kilometer bort? Visste du att elefanter kan gråta och skratta?
Djur med superkrafter
Ulla Karlsson Ottosson, Marie Åhfeldt, (Rabén & Sjögren).
Vetenskapsjournalist skriver om 18 djur med superkrafter som människan vill härma och forskar om. Svartbaggen som gör dricksvatten av dimma, axolotlen som kan reparera sig själv och kolibrin med magiska vingar.
Djuren som hjälper oss
Lena Sjöberg, (Opal).
Djur kan vara våra armar och ben, trösta och lugna oss. Möt elefanten som planterar träd, hästen som hittar i Londons tunnelbana, lavinhundar som spårar människor i snö, sjukhusdjur och skoldjur som stöttar oss.
Marin matte för de yngsta
Räkna med havet, Emilia Ilke (Mirando).
Min första tanke är ”hur ska jag kunna skriva något om en bok som knappt har någon handling”, men den är i all sin enkelhet briljant. En berättelse kan ju vara så mycket mer än bara det skrivna ordet, och här är det de rika, konstnärliga illustrationerna som talar, tillsammans med en enkel liten siffra på varje uppslag.
Bilderna upplevs som målade med akrylfärg, där varje penseldrag syns och ger en känsla av äkthet. Jag blir själv sugen på att måla när jag öppnar boken. Jag och barnen leds in på samtal om att boken har skapats av en person som vill berätta något för oss.
Intill den fint gestaltade plattfisken finns en etta och på nästkommande uppslag finns två sjömän och tre krabbor. Det finns fina små detaljer i varje blid som kan leda till fördjupande samtal. Den som är uppmärksam hittar två små ord på sjömännens byxor som avslöjar att de heter Igor och Otis. Och de tre krabborna sörplar ur var sin kopp, vad kan det vara som de dricker?
När vi kommer till det fjärde uppslaget så finns där plötsligt ingen siffra att peka på och benämna, men för den som tittar med nyfikna ögon så hittas siffran bakom en liten lucka. Boken har stadiga kartongsidor som tål att bläddras i med små ivriga händer.
Av Marie Eriksson, förskollärare.
Varmt berättat om valpdrömmar
Mira och herr G, Lina Jacobsson, Sara Nilsson (Idus).
Miras stora intresse är hundar, hon samlar hundbilder och skriver hundnamn i en bok. Hennes högsta önskan är att få en egen hund, men föräldrarna tycker hon är för liten. Men hon bor granne med en kennel!
I skrivboken med hundnamn blir bokstaven G ful, och pappret blir knöligt när hon försöker sudda. Som läsare kan man känna Miras frustration.
Boken innehåller också ett spännande drama där en av valparna försvinner. Vi diskuterar och eleverna kommer med olika teorier om vad som kan ha hänt. Vi bläddrar tillbaka i boken, tittar noggrant på bilderna och hittar ledtrådar som kan lösa mysteriet.
Boken leder till många intressanta diskussioner om både begrepp och moraliska frågor. Vi pratar om vad kennel är, vad betyder uppfödning? Kan man vara en snäll tjuv? Bilderna kompletterar texten och bidrar till läsupplevelsen. Med dova men ändå färgrika kulörer ger bilderna uttryck för karaktärernas känslor.
Mina elever fångades snabbt av berättelsen och den passar bra för en ny grupp, både för att den fångar intresset och för att den är skriven på ett enkelt språk och handlar om ett barn i deras ålder.
Av Anna Andersson, förskollärare.
LÄS ÄVEN
Nya fackböcker: Röd tråd i undervisningen
Förskolan som språkrik läromiljö för de yngsta
Linda Wenthes teckenspråkssuccé