Måste vi rycka in och jobba i köket?
Dilemmat Våra fackliga experter svarar på era frågor om kökstjänst och hur personlig man kan vara vid jobbsökande.
FRÅGA: På min förskola behöver vi arbeta i köket när vår kock ska vara ledig. I bästa fall sätts det in en vikarie på den avdelning där en ordinarie i sin tur ska vara i köket. Vad säger våra avtal om detta?
Annika P
SVAR: Våra avtal är inte så detaljerade att de beskriver vilka arbetsuppgifter vi ska göra eller inte. När det gäller lärares arbetsinnehåll och arbetsuppgifter i alla skolformer, även förskollärare i förskolan, så är utgångspunkten att vi ska arbeta med undervisning och utbildning och de arbetsuppgifter som hör till det. Om det finns en lokal praxis sedan tidigare, eller någon typ av kombinationstjänster att förskollärare även ibland jobbar i kök och det ingår i er arbetstid så kan det vara svårt att neka.
Per Edberg. Foto: Privat
Det ni måste göra är att lyfta det med er arbetsgivare och se över er organisation och ert arbetsinnehåll. Vi i Lärarförbundet tycker det är fel att lärare lägger tid på arbetsuppgifter som andra utan lärarutbildning kan utföra. Vi måste få arbeta med det vi är utbildade att göra! Ta stöd av Lärarförbundets avdelning där du jobbar för att hantera frågan och få till en förändring.
Per Edberg, huvudskyddsombud, Umeå, och ledamot i Lärarförbundets arbetsmiljöråd
Skicka in dina frågor här!
Mejla ditt dilemma eller en facklig fråga till: forskolan@lararen.se
Ska jag berätta om min diagnos?
FRÅGA: Jag studerar till förskollärare, trivs så bra och känner att detta är mitt yrke. Närmar mig examen och börjar oroa mig lite för jobbsökandet då jag har adhd. Jag funderar över hur folk kommer att reagera på mina svårigheter. Ska jag berätta om min funktionsvariation vid intervjun eller när jag fått jobbet? Är det att vara för personlig att berätta för kollegor och vårdnadshavare?
Förskollärarstudent som är tacksam för sin diagnos
SVAR: Jag tänker att det för båda parter är viktigt med ärlighet vid anställningsintervjun då det är här som vi tillsammans lägger grunden för den tillit som kommer att vara nödvändig om intervjun leder till ett fortsatt samarbete. Diagnosen i sig är inte det primära utan vad den innebär för dig som har den, hur den påverkar dig i ditt arbete, i din relation till barn, kollegor och vårdnadshavare. För mig som rektor är det definitivt en fördel att få veta då det möjliggör för mig att ställa frågor om hur diagnosen påverkar dig i vardagen, vad jag som framtida chef behöver tänka på i form av eventuella anpassningar eller utmaningar. Om du väljer att berätta om din diagnos vid anställningsintervjun ger det dig möjlighet att i eventuella framtida dilemman använda/ hämta stöd hos din rektor. Alla medarbetare har ju precis som barnen vi möter olika behov och för mig är det av vikt att ha kunskap om varje medarbetares styrkor och utvecklingsområden.
Det kan finnas ett värde i att berätta för kollegorna, framför allt om du tror att de kan stödja dig på något sätt. Jag skulle bestämt avråda från att berätta sådant för vårdnadshavare då du i din roll på förskolan är professionell. Jag tänker att din dialog med vårdnadshavare ska handla om ditt och ert arbete kopplat till uppdraget, det vill säga den utbildning ni erbjuder samt dialog om varje barns förändrade kunnande. Lycka till!
Lotta Österman Eriksson, rektor
Lotta Österman Eriksson har tillsammans med Siv Sagerberg skrivit boken ”Rektor i förskolan – bli en bra ledare” (Gothia).
LÄS ÄVEN
Podcast: Ny på jobbet - våra tips till dig som är nyexad